Deel dit artikel
-

Abonnementen op fysieke producten slaan niet aan in Nederland

Abonnementen op fysieke producten zoals maaltijdpakketten, dierenvoeding of wasmachines slaan niet echt aan in Nederland. Dit in tegenstelling tot consumenten in andere landen in Europa. Die duidelijk enthousiaster, zegt het ING Economisch Bureau.

Hoewel we ons tegenwoordig standaard abonneren om online video- en muziekdiensten, geldt dat minder voor fysieke goederen. Dertig procent van de Nederlandse huishoudens heeft inmiddels een abonnement op Netflix of een andere aanbieder. Dat is meer dan gemiddeld in Europa.

Volgens het onderzoeksrapport van ING spenderen Europese consumenten zo’n 5 procent van al hun bestedingen aan abonnementen. Ze geven aan maandelijks gemiddeld 130 euro uit. Voor Europa resulteert dat in een bedrag van 350 miljard euro aan jaarlijkse uitgaven. Daarvan gaat zo’n 30 miljard om in digitale abonnementen, zoals video en muziek. Abonnementen op goederen zijn goed voor zo’n 80 miljard, met dank aan autohuur.

Door technologische ontwikkelingen en veranderende consumentenvoorkeuren is er volgens ING ruimte voor verdere groei van abonnementen. Voor digitale producten, zoals muziek, blijft het groeipotentieel duidelijk groter dan voor de traditionele dienstenabonnementen, zoals bellen of de sportschool.

De Nederlander ziet duidelijk minder voordelen in abonnementen op goederen dan de gemiddelde Europeaan. Zeventig van de Nederlanders ziet niet in wat er aantrekkelijk aan is, terwijl dat gemiddeld in Europa 40 procent is. Landen verschillen onderling duidelijk: waar het welvaartsniveau hoog ligt, zoals in Duitsland, Luxemburg en Oostenrijk, zijn inwoners minder enthousiast over abonnementen op goederen dan in Zuid- en Oost-Europa.

Een abonnementenmodel heeft voor ondernemers overigens veel voordelen: zij kunnen meer omzet genereren als ze meer toegevoegde waarde leveren met aanvullende diensten, hebben rechtstreeks contact met consumenten en verzekeren zich van een langetermijncontract. Maar alleen een abonnement dat of goedkoper of echt beter is heeft kans op blijvend succes.

Deel dit bericht

1 Reactie

EVDP

auto’s, mobiele telefoons zijn vast niet meegenomen in het onderzoek van de ING

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond