Deel dit artikel
-

ACM akkoord met overname Sanoma Media Netherlands door DPG Media

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft vandaag de overname van Sanoma Media Netherlands en Aldipress door DPG Media goedgekeurd. De voorgenomen overname werd in december 2019 aangekondigd.

Sanoma is Nederlands grootste uitgever van tijdschriften met meer dan één miljoen abonnees. Libelle, Margriet, vtwonen en andere merken van Sanoma zijn nu vooral succesvol als gedrukt magazine, maar hebben naar de overtuiging van DPG Media ook toekomst in het digitale tijdperk.

Ook digitaal platform NU.nl, met een maandelijkse bereik van meer dan 8 miljoen bezoekers, komt hiermee in handen van DPG. De combinatie met eigen nieuwsmedia geeft DPG Media naar eigen zeggen de slagkracht om te groeien ten opzichte van de globale digitale spelers als Google en Facebook.

Martijn Snoep, bestuursvoorzitter van de ACM, erkent dat dit een overname is met grote impact op het sterk veranderende medialandschap. De overname vermindert het aantal spelers op het gebied van onbetaald online nieuws. NU.nl wordt een onderdeel van DPG Media in plaats van een zelfstandige speler. ‘Maar wij zien geen risico voor verschraling van het onbetaald online nieuwsaanbod. De overname zorgt daarnaast voor een nieuwe grote speler op de online advertentiemarkt waar Google en Facebook nu een zeer belangrijke rol spelen.’

ACM concludeert onder andere dat er na de overname voldoende andere aanbieders van online gratis nieuws overblijven. Zo hebben de NOS, RTL en de online dagbladensites van Mediahuis (Telegraaf en NRC) ook een onbetaald nieuwsaanbod en concurreren de sites om aandacht van dezelfde lezers. Met deze concurrentie is het volgens de toezichthouder niet waarschijnlijk dat na de overname DPG Media haar onbetaalde nieuwsdiensten gaat verschralen. Dat zou leiden tot verlies van lezers en daarmee advertentie-inkomsten.

Freelance medewerkers maken zich wel zorgen nu hun de opdrachtgevers van journalistieke diensten samengaan. De ACM begrijpt die zorgen. Daarom heeft de toezichthouder ook de gevolgen van de overname op dit gebied onderzocht. Maar gelet op de verscheidenheid van expertise en functies van de journalisten binnen de twee bedrijven, heeft deze overname geen grote invloed op die onderhandelingspositie.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond