Deel dit artikel
-

Online verkoop Ahold weer gestegen, maar groei neemt af

De online handelsomzet van Ahold Delhaize en zijn partners steeg ook het afgelopen kwartaal weer met 35,8 procent naar 2,4 miljard euro. Vorig jaar, op het hoogtepunt van de coronacrisis, was dat nog 77,6 procent. De pure online omzet voor de groep zelf bedroeg 1,8 miljard euro, 39 procent meer op jaarbasis.

De groei ten opzichte van vorig jaar neem dus af. Een jaar geleden waren veel winkels vanwege corona gesloten en werd er meer online besteld.

De meeste online groei werd afgelopen kwartaal gerealiseerd in de VS (61 procent), al bleef Europa niet heel ver achter met 27 procent. Er zijn inmiddels 1225 ophaalpunten in de VS. Dat worden er 1400 aan het einde van het jaar. In New York gaat het concern volgend jaar twee nieuwe fulfillment centers openen voor thuisbezorgingen (pdf).

De handelsomzet van bol.com steeg met 24,2 procent. Het platform sloot in het kwartaal 200 nieuwe partners aan.

De totale omzet van Ahold Delhaize van 18,6 miljard euro was iets lager dan een jaar geleden, maar beter dan verwacht. De operationele winst bedroeg 832 miljoen. Netto verdiende Ahold 540 miljoen euro. Een jaar eerder was dit 693 miljoen euro.

In het kwartaal werd de overname van een deel van de winkelketen Deen goedgekeurd.

Een fikse tegenvaller was het bericht dat de Belgische belastingdienst wil dat het supermarktconcern nog honderden miljoenen euro’s aan belasting betaalt in verband met de juridische overname van Amerikaanse supermarkten van dochter Delhaize. De zaak zou Ahold Delhaize maximaal 380 miljoen euro kunnen kosten.

Ahold rekent desondanks op een winstgroei van 15 tot 20 procent tegen eerder 10 tot 15 procent.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond