Deel dit artikel
-

Amerikaanse adverteerdersbond verdedigt omstreden rapport

Het omstreden onderzoeksrapport van de Amerikaanse Association of National Advertisers (ANA), waarin bewijs wordt geleverd voor een fundamenteel verstoorde relatie tussen bureaus en adverteerders, is in de VS flink gekraakt.

Het rapport is opgesteld door K2 Intelligence, dat er een half jaar tijd in stak, en baseerde zich op 117 interviews met hooggeplaatste personen uit de Amerikaanse mediamarkt.

Het rapport noemt de relatie tussen adverteerders en bureaus ‘niet-transparant’ en constateert ‘misleidende praktijken’. Bureaus, aldus het op de VS gerichte onderzoek, zien hun handelen simpelweg als een contract tussen twee partijen en een manier om geld te verdienen.

Met name de Publicis Groep haalde hard uit naar ANA, net als Interpublic. Zij zeggen zich niet te herkennen in het geschetste beeld. Belangrijkste kritiek: de onderzoeksresultaten zijn gebaseerd op anonieme gesprekken, wat iedere geloofwaardigheid aantast.

ANA voorzitter Tony Pace verdedigt het rapport. Hij zegt dat anonieme gesprekken essentieel zijn omdat partijen anders repercussies vrezen. ‘We discussiëren bij ANA nu al vijf jaar over deze kwestie, maar er was geen consensus over de ernst van de zaak. Dat is de reden dat we een onafhankelijk onderzoek hebben laten uitvoeren.’

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond