Amsterdamse Beethovenstraat omgedoopt tot Shopping Street Innovation Lab

De Beethovenstraat in Amsterdam is omgedoopt tot Shopping Street Innovation Lab – de eerste ter wereld. In deze slimme straat zijn innovatieve technieken te vinden die fysiek winkelen weer aantrekkelijk moeten maken. De concurrentie van online shops is moordend. De bezoekersaantallen en omzet lopen alsmaar terug.

De Hogeschool van Amsterdam is nauw bij het project betrokken. In samenwerking met technologische bedrijven, de winkeliers op de Beethovenstraat en afstudeerders van de HvA gaat men testen welke innovaties interessant zijn voor retailers. Zo leren de technische partijen hoe zij hun producten kunnen verbeteren, ontdekken winkeliers hoe klanten reageren op bepaalde tools en kunnen we studenten voorbereiden op de retailbranche van de toekomst.

Bij patisserie Van Wely wordt bijvoorbeeld geëxperimenteerd met een VR-bril waarmee de klant inzicht kan krijgen in het ambachtelijke productieproces. Bij Jesse Jewelry is de vitrine leeg. Klanten turen door de winkelruit naar een hologram, die een product van alle kanten kan laten zien door het rond te draaien. Brillenwinkel Eyewish heeft een oplossing voor twijfelaars: bekijk en vergelijk verschillende modellen voor de digitale passpiegel, laat een foto maken en vraag eventueel hulp aan vrienden en familie via sociale media.

De winkeliers in het Shopping Street Innovation Lab kunnen zelf bepalen welke technologie interessant is voor hun winkel, HvA-onderzoekers Verhagen en Moes adviseren.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug