Deel dit artikel
-

Apple iAds gaat verkoop advertenties automatiseren

Apple gaat de verkoop van advertenties via zijn mobiele platform iAds automatiseren. Dat blijkt uit een schielijk ingetrokken persbericht van het bedrijf Rubicon Project, waarop Business Insider de hand heeft weten te leggen.

Rubicon Project, een van de belangrijkere spelers op dit gebied met kantoren in onder meer Hamburg en Parijs, zou een exclusief contract met Apple hebben getekend voor het automatisch veilen van advertenties.

De verkoop van iAds viel tot nu toe onder de verantwoordelijkheid van Apple zelf, maar via marktplaatsen kunnen adverteerders zelf achter de knoppen zitten.

Apple heeft zijn iAds systeem sinds de introductie gaandeweg uitgebreid en de tarieven sterk verlaagd. Vooralsnog levert het systeem voor advertenties op iPhones en iPads Apple nog altijd niet veel omzet op, zo moest CEO Tim Cook toegeven. Wellicht dat de samenwerking met Rubicon daarin verandering brengt, aangezien ‘programmatic’ een forse groeimarkt is.

Het is niet duidelijk waarom het persbericht is ingetrokken. Als datum wordt 18 november genoemd.

Toezichthouder ACM laat weten nog ‘toe te kijken’, ook al keren de trucjes ieder jaar terug.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond