Deel dit artikel
-

Bedrijfsleven blijkt wendbaar in coronacrisis

COVID-19 was voor één op de drie ondernemingen de belangrijkste drijfveer om afgelopen jaar te starten met het digitaliseren van hun bedrijf. Dat blijkt uit de vierde Monitor Digitale Transformatie 2021 onder ruim 1.100 respondenten van bedrijven met verschillende groottes en uit diverse sectoren. Dit jaarlijkse online onderzoek in opdracht van KPN geeft een beeld van de manier waarop ondernemingen in ons land tegen digitale transformatie aankijken.

86 procent van de ondernemers is verrast over hoe wendbaar hun organisatie is gebleken tijdens de coronacrisis als het gaat om het succesvol toepassen van digitale mogelijkheden.

Nagenoeg 60 procent van de bedrijven geeft digitalisering momenteel veel of zelfs topprioriteit. In 2020 was dat nog 53 procent. Bij bijna de helft van de bedrijven versnelde het digitaliseringsproces.

Vooral het midden- en kleinbedrijf zag zich onder invloed van COVID-19 genoodzaakt het zakelijk model aan te passen. Meer dan 80 procent van de mkb-bedrijven die bezig zijn met digitale transformatie heeft het bedrijfsmodel aangepast door de pandemie. Een op de vier kleine bedrijven (tot 50 medewerkers) heeft nieuwe producten en diensten ontwikkeld en nieuwe doelgroepen en markten aangeboord. Vergeleken met de hele grote ondernemingen kwam het in het mkb veel vaker tot dit soort veranderingen.

De belangrijkste barrière om te starten met het proces van digitale transformatie zijn ook dit jaar zorgen over IT-beveiliging. Daarnaast zijn andere prioriteiten en beperkingen door verouderde IT redenen om de stap naar digitalisering uit te stellen.

Foto Buro Millennial via Pexels

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond