Deel dit artikel
-

BeQuan: ‘Onverwacht hebben we een groeimarkt te pakken’

Rogier Visser (38) wist banenmatch.nl in korte tijd uit te bouwen tot een van de grootste vacaturesites van Nederland. Hoewel de prijsvechter de markt op zijn kop zette, gooide de crisis roet in het eten. Zijn nieuwste aanwinst: BeQuan, een sociaal netwerk voor bedrijven, merken en artiesten.

Visser had niet lang nodig om na denken over de locatie voor de lunch; Bar Moustache, een eetcafé aan de Utrechtsestraat in Amsterdam waar volgens hem ‘gelukkig niet zo’n corporate sfeer hangt.’ Het is tevens het café van Vissers vriend en voormalig soapacteur Tim Immers. “Ik vond het geweldig dat hij destijds de stap van televisie naar horeca durfde te zetten. Ik heb hier zelfs nog geholpen met verven.” Zelf heeft hij als ondernemer ook een aantal keer een switch gemaakt. Niet zo radicaal als Immers en soms meer bij toeval.

Gratis
Voor Visser begon het ondernemersavontuur in 2009 met de site Banenmatch.nl, een prijsvechter in de enorme markt van vacaturesites. “We wilden opboksen tegen sites als de Nationale Vacaturebank en Monsterboard. Die laatste was onze grootste concurrent en vroeg toentertijd wel tot vijfhonderd euro voor een vacature die een dag of tien online stond. Het gevolg was dat vooral veel mkb’ers en kleine bedrijven er niet op te vinden waren. En een grote groep medewerkers, met name midden- en lager geschoolden, online niet te bereiken was. Als kleine ondernemer plakte je daardoor eerder een briefje op je ruit dan dat je online een vacature plaatste.”

Met Banenmatch sprong Visser in dit gat. En vocht zich de markt in door minder dan de helft van de concurrentie te vragen of soms zelfs helemaal niets. Ook de toegang tot de cv-database werd – geheel ongebruikelijk – gratis. “Het is het tweede product waar de meeste vacaturesites fors aan verdienen. Door deze feature gratis weg te geven, ging een grote hoos aan bedrijven ons uitproberen. Ook de AdWords-campagnes rond ‘gratis vacature plaatsen’ deden het destijds goed. We kregen meer vacatures, en dus meer bezoekers, wat weer meer cv’s opleverde.”

Desondanks bleef het moeilijk om een goed verdienmodel voor Banenmatch te vinden. Van alles werd uitgeprobeerd, van abonnementen, pay per click tot pay per view. “Uiteindelijk werd het pay per performance, waarmee klanten onbeperkt toegang tot het platform kregen en er pas kosten werden doorberekend als er daadwerkelijk tot een actie was overgaan. Zoals reacties op een vacature.”

Hoewel de site uitgroeide tot de grootste van ons land besloot Visser mede door de economische crisis en de moordende concurrentie begin vorig jaar – voor ‘een heel mooi bedrag’ – 75 procent van zijn aandelen te verkopen. “De markt was in een paar jaar tijd veel kleiner geworden. De omzet van Monsterboard was zelfs gedaald van ongeveer vijftig miljoen omzet naar zeven of acht miljoen. Wij deden destijds één miljoen euro omzet.”

Hunkemöller
Met het geld begon Visser de volgende stap in zijn carrière, de ontwikkeling van een sociaal netwerk voor werkzoekenden, genaamd BeQuan. Oorspronkelijk bedacht als de opvolger van Banenmatch en een tegenhanger voor LinkedIn. Als los netwerk was het echter geen lang leven beschoren. “We deden wel honderd aannames die achteraf niet bleken te kloppen. Zo hadden we ons vergist in de hoeveelheid informatie die mensen (dezelfde doelgroep als Banenmatch, red.) met ons wilden delen. We bleken te veel van ze te vragen, en dus haakten sommigen af.” Gelukkig bleken de gebruikers die er wel actief op waren, zo’n dertigduizend, wel enthousiast.

Nog voordat het platform officieel was gelanceerd, werd Visser echter al door uitzendbureau Randstad gevraagd om er een whitelabelvariant van te maken. “Als een sociaal intranet voor werkzoekenden en om intern mee te communiceren.” Een wens die ook bij bedrijven als ABN AMRO en FNV Bondgenoten leefde. Dankzij onder meer kledingbedrijf Hunkemöller en zanger Wolter Kroes maakte BeQuan de stap naar een community voor zowel merken als artiesten. “Dat is een nieuwe markt die nog bijna geen aanbieders kent. Alleen Backplane, een startup van Lady Gaga, in de Verenigde Staten doet iets soortgelijks. Concurrenten als het gratis sociale netwerk Ning spelen hierbij geen rol van betekenis. Ze zijn ouderwets en voldoen niet meer aan de eisen van deze tijd.”

LinkedIn
Hoewel BeQuan de ambitie van een miljoen leden in een half jaar bij lange na niet heeft gehaald, bleek de pivot naar een social netwerk voor bedrijven wel succesvol. Dit jaar verwacht Visser alleen al met de huidige opdrachten een omzet van drie miljoen euro te doen. In 2016 minimaal het dubbele. “Met deze switch hebben we onverwacht een enorme groeimarkt te pakken. Bedrijven met veel Likes zien hun online bereik namelijk steeds verder afnemen, omdat er te veel informatie in een netwerk aanwezig is, waardoor Facebook je eruit filtert tenzij je betaalt. Daarnaast geven zij lang niet altijd relevante data over je klanten. Bij ons heb je dat wel in eigen hand.”

Ondertussen zint hij alweer op een herlancering van BeQuan als openbaar sociaal netwerk. “We zijn met een aantal partijen bezig om een joint venture te creëren, zodat we operationeel, commercieel en strategisch stappen kunnen zetten.” Alle ‘lessons learned’ van het afgelopen jaar zijn in de vernieuwde versie van het platform verwerkt. “En dus zullen we dit jaar BeQuan alsnog als alternatief voor LinkedIn in de markt gaan zetten.”

 * Dit interview verscheen eerder in het februarinummer van Emerce magazine (#137)

Foto: Frank Ruiter (in opdracht van Emerce)

Deel dit bericht

1 Reactie

Simon

De site ziet er heel goed uit. Ongeveer dezelfde user interface als facebook. Echter .eu extensies ben ik allergisch voor. Had dan voor .com gekozen.
Ik geloof wel in een interactieve tegenhanger van linkedin. Imho is Linkedin niet een website waar je goed kan netwerken. Ik heb zelf daar wel mijn ideeën over hoe dit beter zou kunnen. De platformen die ik bezoek zijn actieve community’s waar je d.m.w. trustfactor heel goed weet met wie je zaken kan doen.
Echter

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond