Deel dit artikel
-

Binnenkort virtuele supermarkt voor diabetici

Wetenschappers van de Universiteit van Amsterdam gaan een virtuele supermarkt ontwikkelen, speciaal voor mensen met diabetes type 2. Met deze toepassing kunnen gebruikers zichzelf trainen om verleidingen beter te weerstaan en zo gezondere keuzes te maken.

In een supermarkt is het vaak moeilijk gezonde keuzes te maken. Al winkelend worden consument verleid door de lekkere dingen die worden aangeboden. Voor volwassenen met diabetes is dit extra moeilijk. Ongezonde keuzes hebben bij hen een nog grotere schadelijke impact op de gezondheid.

Een team van communicatiewetenschappers en psychologen van de Universiteit van Amsterdam gaat nu samen met het VUMc aan de slag met een virtuele supermarkt speciaal voor mensen met diabetes. In deze supermarkt kunnen mensen ‘levensecht’, maar in een VR-omgeving, boodschappen doen en zichzelf daarmee trainen in het maken van gezondere keuzes. Het doel is de virtuele supermarkt als app voor de mobiele telefoon aan te bieden.

Voor het ontwikkelen van de toepassing, voeren de onderzoekers momenteel een studie uit onder gezonde volwassenen, volwassenen met prediabetes en volwassenen met diabetes type 2. Daarbij kijken ze welke rol externe afleidingen (het ongezonde eten dat je in een supermarkt aangeboden krijgt, de drukte in de winkel, de achtergrond muziek) en interne afleidingen (hongergevoel op dat moment) spelen.

Uiteindelijk moet er een mobiele applicatie komen waarmee mensen zichzelf kunnen trainen om minder aandacht voor interne en externe verleidingen te krijgen en gezonde producten te kopen ook in het echte dagelijkse leven.

De toepassing van de virtuele supermarkt bouwt voort op een conceptversie die in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam gerealiseerd is. Met de doorontwikkeling wordt de ervaring verbeterd.

Diabetes Fonds en ZonMw financieren het maken van een zogenaamde Proof of Concept.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond