Deel dit artikel
-

BMW en Daimler voegen online initiatieven samen

De autofabrikanten BMW en Daimler voegen hun online initiatieven samen in een nieuwe joint-venture. Door hun expertise, doelen en financiële middelen te bundelen, willen ze een serieuze internationale partij bouwen op de mobiliteitsmarkt.

Achteraf gezien was de fusie van autodeelplatformen Car2Go en DriveNow een teken aan de wand. BMW en Daimler waren al maanden bezig om aandeelhouder Sixt los te weken uit DriveNow om dit samen te voegen met zijn concurrent. En naar nu blijkt, naar informatie van Manager Magazin, is dit niet het enige project dat het tweetal aanpakt.

De zakelijke uitgave verneemt uit kringen rondom beider directies dat die akkoord zijn met het samenvoegen van meerdere diensten. Het gaat om mobiliteitspartij Moovel, taxidienst myTaxi, ReachNow en ParkNow. DriveNow en Car2Go nemen pakweg vier miljoen klanten mee, myTaxi elf miljoen.

In feiten bundelen de bedrijven al hun mobiliteitsstart-ups voor grootstedelijke gebieden. In de kern gaat het om huren, delen en lenen van vervoersmodaliteiten.

Er zal een nieuwe joint venture worden opgericht waarin de belangen 50/50 zijn verdeeld. De vooralsnog naamloze onderneming wordt gewaardeerd op een miljard euro. Deze moet formeel nog worden gepresenteerd aan de markten. Daarbij zal ook duidelijk worden wie in het management zit, hoe groot het personeelsbestand bij aanvang, het budget, het bedrijfsmodel, de R&D-focus en welke derde financiers eventueel participeren.

Manager Magazin weet dat de prille organisatie buiten de autoconcerns wordt gezet, want het hoofdkantoor komt in Berlijn. In de hoofdstad geldt een compleet andere bedrijfscultuur dan op de hoofdkantoren van de moederbedrijven in Zuid-Duitsland. Berlijn geldt als een omgeving met een open cultuur waar constant wordt gebouwd en geld geen beperking is om ideeën uit te werken.

Het is niet voor het eerst dat de twee concurrenten de handen ineen slaan. In 2015 kochten ze, samen met Audi, de landkaartendivisie van Nokia en zetten dat in de markt als HERE. Daarnaast bouwen ze met Ford en VW Group een pan-Europees oplaadpalennetwerk onder de naam IONITY.

In rap tempo omarmt de automobielindustrie technieken uit de online industrie om haar eigen dienstverlening uit te breiden en optimaliseren. Apps voor beheer van een auto, tijdelijke verhuur daarvan, parkeerdiensten, entertainmentsystemen met Android en iOS en kunstmatige intelligentie voor autonome besturing van de voertuigen zijn slechts een handjevol voorbeelden.

Los hiervan ontpoppen internetbedrijven als Didi, Uber en Yandex zich tot grote vlootbeheerders die met miljarden worden gefinancierd door bedrijven als Google en Softbank.

Foto: Simon Clancy (cc)

Dit bericht is 43 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond