Deel dit artikel
-

Booking Holdings koopt Australische metazoekmachine

Booking Holdings, het moederbedrijf van Booking.com, heeft de Australische metazoekmachine HotelsCombined gekocht voor een onbekend bedrag. HotelsCombined zal als merk rapporteren aan Kayak.

Belangrijkste reden voor de acquisitie is dat Booking voet aan de grond wil krijgen in Australazië. Kayak is daar al wel vertegenwoordigd, maar dan met name op het gebied van vluchten. HotelsCombined biedt de mogelijkheid om ook in accommodaties te groeien. HotelsCombined laat weten dat de overname schaalgrootte, innovatie en verbreding van het productaanbod mogelijk zal maken.

De metazoekdivisie van Booking Holdings telt al een flink aantal merken, waaronder Kayak, Momondo, Cheapflights, Swoodoo en Checkfelix. Het ligt dan ook in de lijn der verwachting dat HotelsCombined als afzonderlijk merk blijft bestaan, maar dit is niet bevestigd door Booking Holdings.
HotelsCombined werd in 2005 opgericht en het hoofdkantoor bevindt zich in Sydney. De overname door Booking Holdings is goedgekeurd door de raad van bestuur en aandeelhouders en wordt later dit jaar afgerond onder voorbehoud van goedkeuring van de betrokken autoriteiten.

Met de investering geeft Booking Holdings het signaal af vertrouwen te hebben in de metamarkt, ondanks de concurrentie van Google, die in het jaarverslag van 2017 als grote rivaal werd benoemd. “Google’s metazoekdiensten Google Hotel Ads en Google Flights groeien snel en hebben een significant marktaandeel verworven in een relatief korte periode.”

Daarnaast erkent Booking Holdings in het verslag dat het gebruik van metazoekmachines door de consument ertoe kan leiden dat de boekingsplatformen in de groep business verliezen aan concurrenten. Kayak laat immers ook de prijzen zien van leveranciers (luchtvaartmaatschappijen en hotels) waar direct geboekt kan worden en van OTA’s die niet in de groep zitten.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond