Deel dit artikel
-

Computers, telecom, fashion en witgoed meer online verkocht

Bepaalde categorieën binnen de non-food detailhandel hebben een goed eerste kwartaal achter de rug dankzij de coroncrisis, zo blijkt uit cijfers van GfK.

Als totaal noteerde de branche wel een lichte daling van 1,4 procent. De schade van de lockdown lijkt op het eerste gezicht mee te vallen, maar er zijn duidelijke verschillen waarneembaar per sector.

Elektronica deed het goed. De omzetgroei van 5 procent binnen deze sector komt voornamelijk doordat consumenten duurdere producten zijn gaan kopen, met een zeer nadrukkelijke verschuiving naar het online kanaal (door de gedwongen winkelsluitingen). Het online aandeel is verder opgelopen naar 67 procent. Producten die vooral goed werden verkocht zijn (grote) televisies en hoofdtelefoons.

De totale telecommarkt (onder meer headsets, smartphones) is in het eerste kwartaal opzichte van 2020 met 3 procent in waarde gestegen. Wearables, zoals slimme horloges en fitness trackers, is relatief gezien de grootste groeier met 62 procent.

Het online aandeel is zelfs gestegen naar 84 procent. Wearables zijn hierin de uitschieter, 94 procent van alle omzet werd in deze productgroep via het online kanaal gegenereerd.

Ook de IT markt blijft groeien met 12 procent. Deze groei is te verklaren vanuit de noodzaak om vanuit huis te kunnen werken of studeren. Producten zoals notebooks, monitors, routers, toetsenborden, muizen, webcams, en printers zijn nog altijd erg gewild.

De groei in de IT markt komt daarnaast ook volledig uit het online kanaal. De online omzet groeide maar liefst met 62 procent in het eerste kwartaal naar een omzetaandeel van 83 procent.

De markt voor spelcomputers is door de introductie van Playstation 5 en nieuwe Xbox series aanzienlijk gegroeid. De games daarentegen laten een omzetverlies zien van 6 procent als gevolg van de switch naar de nieuwe generatie spelcomputers waarbij het verlies van oudere PS4 / Xbox One titels (nog) niet werd gecompenseerd.

De witgoedmarkt blijft zich in het eerste kwartaal positief ontwikkelen. De sterkste groei in verkopen is te zien in koelkasten, vaatwassers, inbouw kookplaten en fornuizen/ovens.

Het belang van internet neemt nog steeds toe binnen witgoed. Vergeleken met het eerste kwartaal van vorig jaar is het aandeel online verkopen door de lockdown nog verder gestegen naar ruim een derde van alle bestedingen.

De sector Klein huishoudelijk laat in het eerste kwartaal een omzetgroei van 20 procent zien. De grootste groei komt uit keukenapparaten en home comfort (luchtreinigers en stofzuigers).

De fietsenmarkt draait op volle toeren tijdens de pandemie. Nu onder andere sportscholen gesloten zijn en het reizen met het openbaar vervoer verder is afgenomen, pakken veel consumenten de fiets als alternatief voor het ‘bewegen’ en ‘reizen’. De totale omzet is met 24 procent toegenomen, waarbij de groei nadrukkelijk komt vanuit het e-bike segment.

Verliezers waren er ook. De Doe-het-zelf bouwmarkten sector is hard geraakt. De totale omzet is met bijna 40 procent gedaald. Dit is vanzelfsprekend volledig toe te schrijven aan de winkelsluitingen per midden december.

De modemarkt heeft het al langer zwaar te verduren. De omzetdaling in het 1e kwartaal is echter beperkt gebleven tot -0,3%, waarbij de verschuiving naar het online kanaal nog altijd duidelijk zichtbaar is.

80 procent van de gemeten omzet binnen Fashion is via het online kanaal gegaan. De markt voor schoenen springt er in het eerste kwartaal positief uit; hier groeide de omzet met 9 procent. De grootste daling daarentegen zit binnen het segment ‘bodyfashion’, waarbij overigens wel een zeer sterke online groei zichtbaar is. Alleen kan deze het verlies in de winkels niet compenseren.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond