Deel dit artikel
-

Cor Molenaar: Amazon Nederland is klein, klungelig haastwerk

Hoogleraar e-marketing Cor Molenaar is totaal niet onder de indruk van Amazons filiaal in Nederland. Op het congres Emerce Retail in Maarssen noemde hij het gisteren klein, klungelig haastwerk en op alle fronten overgehyped door retailers, media en zelfbenoemde experts.

“Ze hebben haast getoond om naar Nederland te komen en lanceren met níets. Het aanbod is klein. Ze hebben niets voor mekaar met de site en de klantenservice. Afgelopen periode was ik in India en keek van een afstand naar hoe Nederland Amazon ontving. Het lijkt wel of we allemaal gek zijn geworden.”

Molenaar was gisteren een van de sprekers op Emerce Retail in Maarssen. Hij vindt dat de e-commercebranche en media te veel waarde hangen aan de heropening van Amazon in Nederland. Toen de Amerikanen jaren geleden hun shop openden in Duitsland, Engeland en Frankrijk hadden ze een first mover-voordeel. Dat telt nu in Nederland niet meer.

Er moet nog veel water door de Rijn stromen wil Amazon zich kunnen meten aan partijen als bol.com en Coolblue. Zij staan bekend om hun uitmuntende, benaderbare klantenservice, goed assortiment en hebben fysieke servicepunten op A-locaties. Wie echt goedkoop wil, klikt niet maar Amazon maar naar AliExpress of Wish. Molenaar: “Nederland als e-commerceland is volwassen, groot en veeleisend. Je moet het heel goed doen wil je met gevestigde partijen kunnen concurreren.”

Het is niet zo dat Amazon het niet probeert om een stevige marktpositie te krijgen. Koen Crijns van Tweakers en Hardware Info vertelde op het event gisteren in Maarssen dat Amazon de meest click-outs ontvangt uit productvergelijker Pricewatch van de techsite.

De reden voor Amazon om met een suboptimale site live te gaan in Nederland ligt volgens Molenaar in het feit dat de leiding cijfers oppoetst. Het potentiële bereik van negen miljoen shoppers die elk jaarlijks honderd à tweehonderd euro kunnen besteden op de Amerikaanse marktplaats maakt de site interessant voor beleggers. Dat is dezelfde reden dat Amazon in India live is gegaan zonder retailtak maar wel met media-activiteiten: meer klanten in bestand. Molenaar speculeert erop dat Amazon de retail- en technologieactiviteiten wil gaan splitsen.

Zoals Emerce begin dit jaar al berichtte is Amazon eigenlijk geen webwinkel meer: 37 procent van de omzet komt niet meer uit retailactiviteiten maar uit AWS, Alexa en Prime. Deze activiteiten zorgen voor het grootste deel van de winst. Jeff Bezos kan Amazon Retail en Amazon Tech gerichter doorontwikkelen en krijgt financieel meer mogelijkheden met aparte noteringen.

Dat is volgens Molenaar ook de reden dat cijfers van bol.com niet worden geconsolideerd in de boekinghouding van Ahold Delhaize. “Ze zien bol.com als een belegging. Als investering is het meer geld waard dan als bedrijfsonderdeel. Dat gaan ze op enig moment naar de beurs brengen tegen een waardering van dertig à veertig miljard euro.” Dat geld vloeit terug naar Ahold Delhaize en diens aandeelhouders.

Foto’s Peter Boer

Deel dit bericht

14 Reacties

Richard van W.

Zelden zoveel onzin gehoord van een hoogleraar.

Amazon ‘overhyped’noemen, beweren dat er nog veel moet gebeuren wil Amazon zich willen meten met partijen als BOL en CoolBlue.

Beste Heer Molenaar, Amazon deed in 2019 al meer dan 35% vd omzet van CoolBlue,en al 20% vd omzet van BOL zonder enige noemenswaardige advertenties en advertentiebudget.

U bent een de titel Hoofdleraar in ‘e-marketing’ onwaardig als u denkt dat Amazon niet binnen 3jr de omzet in NL heeft verdrievoudigd.

Zal het beeld wat Dhr Molenaar probeert te schetsen misschien iets te maken hebben met het feit dat BOL en Coolblue wellicht ook gewoon (potentiele) klanten zijn van zij Retail consultancy bedrijfje?

Overigens moet BOL zich meer zorgen maken dan CoolBlue omdat CooBlue zich nog onderscheid met persoonlijke service, fysieke winkels en eigen bezorgdienst.

BOL is gewoon DIK de Sjaak en wordt vd troon gestoten binnen 3jr ofzo.

Jan

Schijnbaar als je de naam Cor Molenaar hebt en je bent hoogleraar kan je alles roepen, zelfs als het oerdom is.

Wat een complete onzin. Totaal met Richard eens!

Bol.com adverteert in eens overal met hun verkopers om het succesverhaal te vertellen van Bol.com. Amazon gaat Bol.com heel veel geld kosten. Amazon gaat het op elk vlak winnen van Bol.com.

Jeroen

De consument is heel geduldig en vergevingsgezind als er een prijsvoordeel te halen valt. De nu wellicht “klungelige” start van Amazon betekent niets voor het verdere verloop.
Overigens: voor de voorspellende waarde van de stukken van de heer Molenaar hoeft Amazon al helemaal niet bang te zijn.

Tom

Ik ben het eigenlijk wel met Cor Molenaar eens. De aanbiedingen behalve die ene headset zijn niet mega spectaculair en het loont om te vergelijken want Coolblue of Bol zijn op diverse producten gewoon goedkoper.

Dan de bezorging.. daarvoor is een express abonnement nodig anders kan de levering 3 a 4 dagen duren. Coolblue levert dezelfde dag nog zonder kosten.

Tuurlijk heeft Amazon een lange adem. Maar de eerste stap vind ik niet heel indrukwekkend. Het Nederlands publiek is erg verwend met goede, gratis en snelle service van de lokale partijen.

Alexander Ket

Mijn bescheiden mening is dat Amazon heel goed weet wat het doet. Namelijk gewoon starten en al lerende verder optimaliseren, groeien, et cetera. Een Lean en Agile aanpak…

Natasja

Vraagje aan de mensen hier in de reacties die juichen voor Amazon: waarom willen jullie zo graag dat Amazon hier het totale retail landschap omploegt in Nederland? Waarom vinden jullie het nosig dat een buitenlandse partij hier even de boel komt dicteren????

Waarom ontvangen jullie de Amerikanen met open armen en waarom zijn jullie bereid alle gegevens en data over koopgedrag van Nederlandse mensen weg te geven aan Amerikanen terwijl het viceversa bijna onmogelijk is?

Ik wil nu wel eens antwoorden zien ipv dom genuich en meeloperij

Compagne

@Natasja: “dom gejuich en meeloperij”? Volgens mij staan in bovenstaande reacties heel wat feiten. Ik lees nergens dat we juichen of iets graag willen. Er wordt gereageerd op de stelling van Dhr. Molenaar. Amazon heeft in het verleden laten zien dat het weet wat het doet. Waarom zou dat hier in NL opeens anders zijn?

natasja

Geef nou eens antwoord op de vraag….

Waarom “vinden” jullie dat Amazon bestaansrecht heeft in Nederland en dat het de kans moet krijgen om het gehele retaillandschap om te ploegen en om het koopgedrag van Nederlanders te data-minen?

En niet aankomen met slappe excusetjes die ik al 100.000 keer gelezen heb zoals bv: “het is vernieuwend” “huidige traditionele ondernemers zitten te slapen en moeten wakker geschud worden”..

Dat Amazon “weet wat het doet” is toch geen antwoord??? Ik weet heus wel dat Amazon onderhand alles al weet van alles en iedereen en dat het in hetzelfde rijtje geplaatst kan worden als bv Facebook en Google…

Richard van W.

@ Natasja Ik “juich” helemaal niet om de lancering van Amazon naar NL, ik reageerde op de niet goed onderbouwde onzin vd Heer Molenaar.

Maar leg jij anders eerst even uit waarom Amazon geen bestaansrecht zou hebben in NL? En Dan bedoel ik dat vanuit consumenten perspectief.

Dus UBER heeft hier ook geen bestaansrecht? Airbnb? Apple?

Natasja

Amazon heeft hier in mijn optiek niks te zoeken zolang het voor Europese bedrijven zeer lastig is om zich inde US te vestigen, dus waarom het omgekeerde wel, met alle (belasting) voordelen van dien, mogelijk maken?

Laat ze het maar fijn uitzoeken in de US maar val de Europeanen niet lastig met een ongecteoleerde drang naar data-mining….

Zo goed? Ik geef wel antwoord na een keer vragen.

Compagne

@Natasua, niemand vindt dat Amazon hier de markt overhoop moet gooien of oneerlijk concurrentievoordeel zou moeten hebben of consumentenbelangen moet schaden. Nogmaals, dat zegt niemand.

Er wordt gereageerd op de stelling van Dhr. Molenaar. Amazon heeft in het verleden laten zien dat het weet wat het doet. Waarom zou dat hier in NL opeens anders zijn? We moeten ze juist niet onderschatten.

Natasja

Wij hebben ze al onderschat om ze hier binnen te halen, het gezegde dat verschillende bedrijven elkaar “versterken in aanbod” gaat niet op bij Amazon; die nemen gewoon alles over en blijven dan zitten in het nest als een koekoeksjong wat gevoerd moet worden en voorderest niet veel meer doet dan de boel vervuilen en leegzuigen.

Jan

”Waarom “vinden” jullie dat Amazon bestaansrecht heeft in Nederland en dat het de kans moet krijgen om het gehele retaillandschap om te ploegen en om het koopgedrag van Nederlanders te data-minen?”

Omdat elke partij het mag proberen. Als Bol.com al jaren zegt dat het ze zo goed bezig zijn in Nederland en een echte toegevoegde waarde hebben, laat het maar zien! Coolblue onderscheidt zich door juist heel klantgericht te zijn. En wat bol.com is, een Amazon in het klein… Het assortiment is daarintegen ook veel groter van Amazon, misschien nu nog niet. Maar dat gaat zeker snel veranderen.

”En niet aankomen met slappe excusetjes die ik al 100.000 keer gelezen heb zoals bv: “het is vernieuwend” “huidige traditionele ondernemers zitten te slapen en moeten wakker geschud worden”..

Waarom kan dit geen reden zijn? Moeten we alles zo laten zoals het is zodat niks meer groeit en ontwikkeld? Geen idee in welke branche je werkt, maar als dat je mindset is dan zal je bedrijf over een paar jaar geen bestaansrecht meer hebben.

Dat Amazon “weet wat het doet” is toch geen antwoord??? Ik weet heus wel dat Amazon onderhand alles al weet van alles en iedereen en dat het in hetzelfde rijtje geplaatst kan worden als bv Facebook en Google…

Dat is juist wel een antwoord. Kijk maar hoe Jeff Bezos hele markt opschud door snel ergens in te springen en vervolgens te gaan optimaliseren. Alles weten van alles, dan zijn ze wel heel slim, toch? 😉

Richard

Ik denk dat het geen walkover gaat worden. Amazon is beslist een gevaar, maar Nederland is al behoorlijk ontwikkeld op e-commerce gebied. En er zijn ook voorbeelden van landen waar Amazon het niet gemakkelijk heeft. Zoals bijvoorbeeld Frankrijk. Waardeloze reviews en nog lang niet het marktaandeel zoals in Duitsland. De Nederlander is al gewend aan lage prijzen en het is voor lang niet alle retailers aantrekkelijk om te verkopen via Amazon. De fee is tussen de 10 en 15%, een marge waar sommige webwinkels van dromen. Dat is dus of verlies of een hogere prijs op Amazon.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond