-

Amazon naar Nederland, een aardverschuiving?

‘Als Amazon komt dan kunnen bol.com en Coolblue wel inpakken’. Zo klinkt het al jaren, maar het is de vraag of het wel zo’n vaart loopt. Amazon heeft nooit haast gehad om waar dan ook een winkel te openen. Nederland is nu afgevinkt als weer een taakje een lang to do-lijst.

Een hotel aan een Amsterdamse gracht was in 2014 het decor voor de feitelijke lancering van Amazon.nl. Een kleine delegatie Amerikanen was overgevlogen om deze opening toe te lichten. Toen lagen er alleen e-boeken en Kindles in de schappen. Nu liggen de schappen vol met miljoenen producten en is het .nl-domein dan eindelijk live. Er werd al jaren op gespeculeerd.

Eigenlijk is de lokale heropening non-nieuws, want Nederland loopt de deur al lang plat bij Amazon. Afgelopen jaar kochten we er voor meer dan driehonderd miljoen euro aan spulletjes zonder dat het bedrijf ook maar één euro aan reclame had uitgegeven. De klantenservice spreekt al sinds 2016 Nederlands en Amazon is qua bereik al groter dan Wehkamp. Enkel bol.com, Coolblue en Mediamarkt hebben meer bereik.

De Nederlandse markt wordt bediend vanuit Duitse fulfillmentcentra. Ieder pakje dat hier wordt afgeleverd, komt dus uit Duitsland rijden. Levering binnen één of vier uur is dan geen optie. Nederlandse webwinkels kunnen per definitie sneller leveren. Vooralsnog. Als je naar deze kaart kijkt, lijkt het een kwestie van tijd voordat de Amerikaanse e-tailreus ook in Nederland een fulfillmentcentrum opent.

Ja, Amazon is in Duitsland qua omzet twee keer groter dan de nummer twee Otto. Maar dat is niet heel verwonderlijk. Net als in Engeland had het ook in Duitsland het first mover advantage. E-commerce bestond in beide landen amper en Amazon opende er al een lokaal filiaal. Geen wonder dat alle belangstellende kopers automatisch naar de enige webwinkel trokken. Er was geen serieuze concurrentie.

In Duitsland is de e-commercemarkt gemeten naar handelsvolume in producten 33 miljard euro. Tien miljard daarvan verloopt via het Amerikaanse platform. Hartstikke veel, zo op het eerste oog. Maar is het veel? Zet eens een stap achteruit en kijk hoeveel inwoners Duitsland heeft. Dan blijkt dat iedere Duitser voor 120,48 euro per jaar bij Amazon koopt. Vergelijken we dat met Nederland dan blijkt dat we bij bol.com en Coolblue samen het dubbele uitgaven in 2018: 205,88 euro per persoon.

bol.com wil zijn platform aantrekkelijker maken voor kopers en verkopers en voerde daarom nieuwe verkooptarieven in per 1 maart 2020. In het geval van items tot twintig euro moet dat de externe handelaren (goed voor 47% (Pdf) van de verkopen) hogere marges kunnen opleveren. Daarnaast moet dat het platform aantrekkelijker maken voor meer verkopers.

Zelfbenoemde experts voorspellen Amazon in Nederland een verpletterend succes. Gevestigde partijen kunnen nooit op tegen de diepe zakken met dollars, het brede portfolio en de IT-systemen van de Amerikanen. Recente peilingen laten echter een iets genuanceerder beeld zien. Om de prijs gaan Nederlanders namelijk niet per se naar Amazon. Dat wordt niet als goedkoop gepercipieerd, aldus een onderzoek van Maze-One en MeMo2. En uit een steekproef rond Black Friday werd duidelijk dat de Amerikaanse winkel voor ruim honderd topproducten niet zelden duurder is dan Nederlands aanbod.

Daar komt bij dat Amazons belangstelling voor Nederland nooit een geheim is geweest. Alle Nederlandse shops hebben al lang hun prijsanalyses op de aanstaande concurrentie gedraaid. Als prijs het enige middel is waarmee Amazon Nederland wil veroveren, dan kunnen we ons opmaken voor een ware kaalslag die alleen de grootsten met moeite kunnen overleven. Maar gaat het alleen om prijs?

bol.com en Coolblue staan in Nederland bekend om hun meer dan goede klantenservice. Bovendien hebben ze allebei servicepunten in de fysieke wereld. Coolblue onder eigen vlag op A-locaties in grote steden en bol.com bij alle AH-winkels. Coolblue heeft daarnaast een hoog gewaardeerde eigen bezorg- en installatiedienst die landelijk actief is.

Een extra lokkertje zit bij bol.com wellicht in het Select-programma. Dat is een voordeelprogramma van tien euro per jaar dat vooral voordeeltjes geeft op bezorgopties en -tarieven. Het is niet ondenkbaar dat Select met andere gunstige zaken zal worden geladen. Amazon heeft in de vorm van Prime iets conceptueel vergelijkbaars, maar inhoudelijk veel sterkers. Voor het sterk concurrerende bedrag van drie euro krijgen abonnees daar gunstige bezorgopties van bestellingen, maar ook toegang tot videodienst Prime Video en muziekdienst Prime Music, korting in bepaalde supermarkten, cloudopslag voor foto’s. En iets dat geen andere e-commercepartij in Nederland ooit kan bieden is de voice-infrastructuur rondom Alexa. Google heeft dat wel, maar dat is hier met Shopping nog geen e-commercepartij.

Dat Amazon ‘naar Nederland komt’ is een fabeltje. De consument shopt er al jaren en doet honderden miljoenen euro’s per jaar. De vraag is waarmee het zich in Nederland zal positioneren om de harten van de shopper te veroveren.

De liefde van handelaren zal nooit volledig wederzijds zijn. Anders dan bol.com concurreert Amazon wél echt en onomwonden met de handelaren op zijn platform via tientallen eigen private labels.

Foto: Patrick Feller (cc)

Deel dit bericht

7 Reacties

Wouter H

“En uit een steekproef rond Black Friday werd duidelijk dat de Amerikaanse winkel voor ruim honderd topproducten niet zelden duurder is dan Nederlands aanbod.”

Dat geeft een zeer vertekend beeld. Zoals ik ook al in de comments onder dat artikel toegelicht had, was die steekproef a-select. Er werden 100 producten die goed verkochten op bol.com genomen en de prijs daarvan werd vergeleken met Amazon. Het kan zomaar zijn dat die producten juist goed verkochten op bol.com omdat ze toevallig goedkoper waren dan Amazon.

Volgens de prijsindex op diverse vergelijkingssites is Amazon significant goedkoper dan de gevestigde orde.

Ben het overigens wel roerend eens met je conclusie dat het een fabeltje is dat Amazon ‘naar Nederland komt’, want ze is hier inderdaad al jaren.

Ik denk trouwens niet dat Amazon als platform zo sterk kan zijn als bol.com. Want als ik het even netjes formuleer dan is Amazon in alle opzichten echt een bitch naar z’n verkooppartners.

Malvin - SIXT

“Zet eens een stap achteruit en kijk hoeveel inwoners Duitsland heeft. Dan blijkt dat iedere Duitser voor 120,48 euro per jaar bij Amazon koopt. Vergelijken we dat met Nederland dan blijkt dat we bij bol.com en Coolblue samen het dubbele uitgaven in 2018: 205,88 euro per persoon.”

Hier wordt voor het gemak wel vergeten dat het online koopgedrag van Nederlanders en Duitsers ENORM verschilt. Duitsland is nog steeds meer van het “ouderwetsere” naar de winkel gaan en offline winkelen.

Toch iets om rekening mee te houden.

Groet van een Nederlander die in de Duitse E-commerce werkt. 😉

Arjen

Het werkt bij Amazon heel simpel; ze laten externe partijen (de lokale markt) een benchmark stellen en gaan daar op een gegeven moment zelf onder zitten, met eigen inkoop.

peter

Dat klopt Arjan, en die “benchmark”leveren de ondernemers die verkopen via Amazon zelf aan….. Netzoals dat mensen hun gegevens gewoon domweg afstaan aan bv facebook. Allemaal verpakt in mooi verhaaltjes over “innovatie”, “groudnbreaking technology” en “disruptive blabla” en ook angst speelt mee, men maakt elkaar wijs dat je inkomsten misloopt als je niet via Amazon verkoopt of geen bedrijfs of artisten pagina hebt op facebook (onzin natuurlijk)

Dit gaat echt nog serieus nare gevolgen hebben in de toekomst als Amazon alles heerser is over de Nederlandse markt, wat in mijn ogen echt to-taal niet nodig is; maar volgens andere kennelijk wel…. Onbegrijpelijk.

kees van sante - phones & more

Nu zijn we maanden verder ….

En wat is er overgebleven van alle geruchten, uitspraken?
Ben zelf retailer / verkoper op bol.com, en ook op Amazon.

Voor de 300 producten die we dagelijks via bol.com verkopen , verkopen we er 3 per week om Amazon Nederland

Amazon Nederland begint langzaam te lijken op een kopie van Aliexpress

In Nederland zat iedereen te wachten op de reus die iedereen zou opslokken, bol.com in de stress , retailers bang dat de prijzen onder druk zouden komen staan, niets is minder waar ,
Retailers uit Europa kunnen niet op tegen Chinese spellers die gratis met subsidie via de overheid mogen verzenden, en wij daardoor een product van 68 cent op aliexpress kunnen kopen en nog met gratis verzenden.

Wij Nederlanders betalen al 92 cent voor de postzegel of meer

Website is niet constructief maar destructief voor de Nederlandse markt , aliexpress verborgen, of wellicht zelfs compleet ingeladen via een feed in een Amerikaans/ Nederlands jasje gestoken, en roepen we hebben 100 miljoen producten online

Nu weer mondkapjes off line gehaald , tegen het beleid , maar staat wel vol met aanbieders uit ….. juist China

Begin te geloven dat Jack Ma en Jeffrey Bezos gewoon hun handen ineen geslagen hebben

Erwin Boogert

Bedankt Kees voor het delen van je ervaringen. Iemand anders die dit beeld herkent of juist niet?

Roberr

Sluit me aan bij Kees. Maar moet er wel bij zeggen dat ik alleen goedkope prulletjes koop op Aliexpress, zoals de meesten dat denk ik doen.

Als ik iets duurs koop ga ik zeker niet naar Aliexpress of Amazon. Dure spullen koop ik alleen bij Coolblue of Bol.com omdat ik dan zeker weet dat er niet moeilijk wordt gedaan over garantie of terugbrengen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond