Deel dit artikel
-

D66: Facebook moet open zijn over informatiemacht

D66-Tweede Kamerlid Kees Verhoeven wil dat Facebook en andere machtige internetbedrijven meer openheid gaan geven over de manier waarop berichten getoond en verwijderd worden.

Volgens Verhoeven is Facebook de meest invloedrijke bron van nieuws. ‘Dagelijks krijgen meer dan een miljard mensen hun informatie en nieuws over de wereld binnen via Facebook. Dat maakt Facebook, maar ook bijvoorbeeld Google met een marktaandeel van zo’n 95 procent enorm machtig.’

Via algoritmes (gebaseerd op aannames en profielen) worden berichten, zoekresultaten en trending topics gepubliceerd. Dit soort rekenregels is volgens Verhoeven niet neutraal of objectief. Zo ontstond de afgelopen dagen nogal wat reuring na de beschuldigingen dat het sociale medium conservatieve berichten censureert. Facebook ontkent en heeft Fox-commentator Dana Perino, CNN-presentator S.E. Cupp en Glenn Beck voor een gesprek uitgenodigd.

Onlangs maakte Facebook het profiel van een Kamerlid dat een kritisch bericht had geplaatst over Erdogan tijdelijk ontoegankelijk. Verhoeven: ‘We weten niet waarom, daar weigert Facebook openheid over te geven. Daarom wil ik dat grote internetbedrijven als Facebook transparant zijn en gebruikers informeren over de manier waarop berichten getoond en verwijderd worden. Als dat op basis van algoritmes gebeurt, moet de werking ervan uitgelegd.’

Facebook toont bijvoorbeeld berichten op basis van eerdere likes, eerder ingenomen standpunten of voorkeuren. Dat kan volgens Verhoeven tot een digitale verzuiling leiden met ingrijpende gevolgen. Een online omgeving waarin mensen geen andere meningen, uitgangspunten of perspectieven meer zien.

Glenn Beck vergeleek Facebook met de telefoon en radio. ‘Als Facebook net zo alom aanwezig wordt als de uitvinding van Alexander Graham Bell, dan moeten zorgen dat het sociale netwerk net zo onpartijdig blijft als de telefoon.’

Verhoeven liet via zijn partijvoorlichting weten: ‘Ik vind het belangrijk dat er meer kennis en duidelijkheid over de gevolgen komt voor internetgebruikers. Waarom dwingen we deze bedrijven niet om meer duidelijkheid te geven over dit soort processen?’

Deel dit bericht

1 Reactie

Jasper Jan de Konink

Facebook wil het liefste dat we internet vergeten en alleen nog maar bij hen verblijven. Dit is een heilloze weg.
Het open internet, waar iedere organisatie, alle nieuwsmedia, elke overheid en elk bedrijf zijn eigen pagina’s heeft, dat was en is de toekomst. De gouden kooi die Facebook (of Google of Apple) aan het maken is, is een tijdelijke verdwazing. Een techno-dictatuur waar Facebook employees de regels bepalen en met niemand communiceren over hun ingrepen, dat is geen wenkend perspectief. Hopelijk loopt deze a-sociale media ballon binnenkort een keertje leeg.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond