Deel dit artikel
-

EDAY: ‘Photoshop was in het begin ook best angstig’

‘Het voortbestaan van Nederland staat op het spel’. Het journalistieke platform De Correspondent plaatste eind oktober een deepfake-filmpje van demissionair premier Mark Rutte. In de neptoespraak, die amper van echt te onderscheiden is, luidde Rutte zogenaamd de noodklok over de klimaatveranderingen. In de toelichting met het filmpje wilde het platform duidelijk maken hoe doortastend klimaatleiderschap eruit zou kunnen zien.

Het is de laatste deepfakeproductie van Bob de Jong, die door Monique van Dusseldorp wordt ondervraagd op EDAY.

Hij werd vooral bekend door de video This is not Morgan Freeman, waarin gebruik werd gemaakt van een ‘full head swap’ tussen twee erg verschillend uitziende mensen. De niet van echt te onderscheiden stemimitatie is van stemacteur Boet Schouwink en is niet met de computer bewerkt.

“Je hebt zo’n 5000 beelden nodig van een gezicht met verschillende lichtbronnen,” legt De Jong uit. “Het vergt echt heel veel tijd om er iets van te maken, maar uiteindelijk laat je zo’n gezicht trainen door een model met metadata. Na verloop van tijd wordt je daar steeds handiger in.”

Audio is een stuk lastiger om te imiteren. “Mensen herkennen eerder aan de stem dat het niet echt is.”

Het is eigenlijk door corona gekomen dat hij De Jong, in eerste instantie een VR expert, met deepfakes aan de gang is gegaan. “Ik had toch niets anders te doen.”

Hij heeft inmiddels vele honderden uren aan beeldmateriaal, “maar het grootste deel heb ik niet gepubliceerd omdat ik toch een bepaalde kwaliteitsgrens stel.”

Zelf ziet De Jong verschillende toepassingen voor deepfakes. “Je zou acteurs die met dubbele draaischema’s worstelen kunnen vervangen. Of deepfakes kunnen maken voor sporters die in films figureren en eigenlijk niet goed kunnen acteren of te duur zijn om een volledige set mee te draaien. Je kunt acteurs ook makkelijker jonger of ouder maken.”

De Jong maakt zich niet al te veel zorgen over misbruik. “Je ziet nu al een bepaalde gewenning optreden. Mensen zijn al milder geworden over deepfakes. Photoshop was in het begin ook best angstig, nu weet menigeen dat gezichten bewerkt worden. Ik maak mij meer zorgen over mensen die gaan beweren dat bepaalde beelden gefaked zijn, terwijl dat niet zo is. De bewijslast wordt een grijs gebied.”

Het gesprek Real Fakes is na registratie vanaf 08.00 uur gratis te bekijken.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond