Deel dit artikel
-

Educatieve tak helpt Sanoma aan meer winst

Sanoma Media Nederland houdt de winstgevendheid naar eigen zeggen opnieuw op niveau door kostenbesparingen. De winst voor belastingen (EBIT) daalde afgelopen kwartaal wel licht van 21 naar 20 miljoen euro door de verkoop van vergelijkingssite Kieskeurig.nl.

De netto-omzet in het tweede kwartaal voor Nederland ging van 114 naar 146 miljoen euro. Print (tijdschriften als Libelle) leverde Sanoma Nederland 66,4 miljoen euro op (tegen 69 miljoen een jaar geleden), non-print (online) was goed voor 30 miljoen tegen 35 miljoen een jaar terug. De categorie overige bedroeg 12,1 miljoen.

Het Finse moederbedrijf profiteerde (pdf) met name door de omzetstijging bij Sanoma Learning, de educatieve tak van de uitgever en bekend in Nederland van Malmberg. Ook in Nederland droeg de educatieve tak bij aan het resultaat met 44,1 miljoen euro.

De netto omzet voor de totale groep was met 363 miljoen euro iets beter dan vorig jaar, over het afgelopen jaar ging het om 624 miljoen euro. Onder de streep bleef een winst over van 62,9 miljoen, een stijging van 14 procent ten opzichte van 2017.

Het aantal werknemers is gedaald van 4632 naar 4420, ondanks de overname van evenementorganisatie N.C.D. in Finland.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond