Emerce B2B Digital: ‘Het kerstseizoen begint al in augustus’

“We leveren kerstornamenten, geen kerstballen”. Petra van den Hoogen e-commerce manager van Vondels, laat er geen misverstand over bestaan. Bij Vondels koop je kerstinterieur van kwaliteit. Zonder korting.
De verkoop is wereldwijd, in meer dan 1000 winkels en meer dan dertig landen. Ooit begon Vondels met B2B online, na twee jaar werd er ook een B2C shop geopend. Dat was in de coronaperiode toen veel winkels waren gesloten, vertelt Van den Hoogen in de videocollectie Emerce B2B Digital.
Corona heeft meer in gang gezet. De nieuwe producten voor de detailhandel voor het seizoen 2023 worden al eind november gelanceerd, daar is inmiddels een pre-order webshop aan gekoppeld als vervanging voor vakbeurzen waar voorheen de meeste artikelen werden verkocht. De pre orders lopen tot en maart, maar de detailhandel kan ook nog kort voor kerst de lopende producten inkopen. Van den Hoogen; “We zien dat de pre-order webshop echt van de grond is gekomen.”
Het bedrijf verkoopt niet via marktplaatsen. Met bol.com is een proef begonnen die wel een vervolg heeft gekregen, “maar we zoeken echt het contact met de klant.”
Kerstaankopen vinden steeds vroeger plaats in het seizoen. “In Londen beginnen ze al in augustus,” zegt Van den Hoogen. Toch is Vondels niet van plan om producten voor andere momenten in het jaar te verkopen, zoals Halloween.
“Mensen geven elkaar Vondel artikelen omdat ze ergens een goede herinnering aan hebben. Daar willen we meer mee doen, dan gaat het om momenten in je privéleven: een geboorte, een verjaardag, een huwelijk. Voor het komend seizoen gaan we meer producten voor deze gelegenheden presenteren.”
De presentatie Hoe beheer je als groothandel wereldwijd je B2B en B2C kanalen effectief en succesvol naast elkaar, in meer dan 30 landen? is na registratie gratis te bekijken.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond