(Emerce TV) De eerste ervaringen met B2C van PepsiCo

PepsiCo, het bedrijf achter diverse A-merken, is alweer enkele jaren geleden een initiatief tegen voedselverspilling gestart met producten die tegen de houdbaarheidsdatum aanzitten. Het bedrijf levert deze producten direct aan consument. Het gaat om snacks en ontbijtgranen, zoals Duyvis, Lay’s en Quaker, die in een zogenaamde Unwasted-box worden aangeboden.
Het is voor het eerst dat PepsiCo in de Benelux direct aan de consument gaat verkopen zonder tussenkomst van een distributeur, vertelt Jeroen Heslenfeld, hoofd Unwasted van PepsiCo in de videocollectie E-Commerce. “Normaal leveren we via winkels en benzinestations.”
Het gaat om snackproducten die meestal korter dan 5 weken houdbaar zijn en die niet meer geschikt zijn om aan supermarkten aan te bieden. Voor consumptie zijn de producten wel geschikt. Een deel van deze producten wordt aan de Voedselbank geschonken, maar daar blijft altijd van over.
PepsiCo heeft de formule nu uitgerold naar Mexico, waar het product wordt getest voor de internationale markt, met alle lokale uitdagingen van dien.
Heslenfeld verwacht niet dat direct to consumer een belangrijk onderdeel van de voedingsindustrie gaat worden. “Maar je ziet het wel bij andere sectoren. Denk aan Tesla. Grote kans dat andere autofabrikanten deze formule gaan navolgen.
Een andere manier om direct de consument aan te spreken is om via advertenties of meer in het algemeen content de consumenten naar een landingspagina sturen, waar ze de retailer kunnen selecteren om het product te bestellen. “Daar zit ook een toegevoegde waarde voor de retailer omdat we ze helpen aan bezoekersverkeer.”
De video Hoe kan e-commerce bijdragen aan de strategie van een voedselmerk? kan na registratie gratis worden bekeken.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond