Deel dit artikel
-

Europese privacywaakhond knaagt aan macht platformen

De Europese privacywaakhond EDPS wil dat reclame verboden wordt die is gebaseerd op tracking van profieldata. Bovendien pleit het voor een zekere technische interoperabiliteit tussen grote platformen als Facebook en Google.

Dat valt te lezen in een opiniestuk (PDF) van Wojciech Wiewiorówski, directeur van de European Data Protection Supervisor (EDPS). Zijn verhaal is een reactie op de Digital Services Act die de Europese Commissie eind vorig jaar publiceerde, een wetsvoorstel tot gerichte regulering van leveranciers van internetdiensten.

De toezichthouder constateert dat de macht online platformen zo groot is, dat ze een risico kunnen vormen voor personen en maatschappijen. De nieuwe wet dringt de risico’s terug, maar er zouden ook waarborgen moeten komen. Dat is de kern van het opiniestuk. De waarborgen gaan over tracking voor online reclamedoeleinden, contentmoderatie en aanbevelingsystemen.

Contentmoderatie en aanbevelingsystemen zouden naar Wiewiorówski’s opvatting standaard niet gebaseerd mogen zijn op profiling.

Voor de reclame-industrie gaat hij verder: geen online persoonsgerichte advertising die is gebaseerd op tracking. “Er moeten extra regels komen die verder gaan dan transparantie bieden. Ook moeten er beperkingen komen in de typen data die mogen worden verwerkt voor targetingdoeleinden en die mogen worden gedeeld met adverteerders en derde partijen.” Het voorstel lijkt geen hindernissen op te werpen voor data-eigenaren, de zogeheten first parties.

Privacywaakhond EDPS introduceert ook een nieuwe onderwerp voor opname in de wetsvoorstellen. Het hardop uitspreken alleen al van het thema doet bij elke techgigant automatisch de haren rijzen. De toezichthouder pleit namelijk voor het verplicht stellen van een zekere basis van technische interoperabiliteit. In abstracte zin: de gebruiker van platform A moet kunnen interageren op platform B. Dat zou de waarde van de persoonsgegevens als grondstof of brandstof moeten inperken. Het gevolg is dat een gebruiker zelf meer controle of grip op zijn data krijgt.

De opvattingen van de European Data Protection Supervisor zijn input voor de beeldvorming van europarlementariërs, geïnteresseerde burgers, lobbyisten en belangengroeperingen. Het wetsvoorstel van de Europese Commissie gaat in de volgende fase voor discussie naar het Europees Parlement.

Foto: mini malist (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond