Deel dit artikel
-

Facebook wil gesprek met makers Reclaim app

Facebook Nederland is bereid tot een gesprek met Sipke Jan Bousema en ontwikkelaar Willem van Leunen, de bedenkers van de app Reclaim Yourself. Die moet Facebook gebruikers beschermen tegen de commerciële grillen van het sociale netwerk. De app werd zonder opgaaf van redenen door Facebook verwijderd.

Op 1 februari 2015 vernieuwt Facebook zijn voorwaarden. Zo mag Facebook namen van gebruikers of hun foto gebruiken in een advertentie of zelfs doorverkopen. Sipke Jan Bousema en uitvinder Willem van Leunen besloten een app Reclaim Yourself te ontwikkelen, waarmee je je foto’s op Facebook kunt watermerken. Zo worden de rechten als het ware weer ‘teruggeclaimd’. In een paar weken kwamen er 300 gebruikers en werden in totaal zo’n 12.000 foto’s bewerkt.

Tien minuten nadat ze bij BNR Mediazaken over Reclaim hadden verteld, lag hun Facebook website er echter uit. Bij diverse gebruikers verdwenen albums met gereclaimde foto’s en werden oude foto’s werden teruggeplaatst. Even opvallend was dat een overijverige medewerker van Facebook ook nog eens een groot deel van de likes had weggepoetst, blijkbaar om te voorkomen dat er te veel aandacht op de app werd gevestigd.

Onder druk van media aandacht, zoals gisteren bij TROS Radar, zijn sommige gewijzigde foto’s inmiddels weer teruggeplaatst. Bousema en Van Leunen kregen bij Facebook nergens een reactie op. Inmiddels heeft Facebook een gesprek toegezegd.

Het toevoegen van een watermerk gaat blijkbaar in tegen de regels van Facebook. Facebook gebruikers dragen volgens de voorwaarden die al langer gelden, de rechten van de content over aan het sociale netwerk. Facebook stelt overigens dat alleen profielfoto’s voor commerciële doeleinden kunnen worden gebruikt en dat daarvoor nog altijd expliciet toestemming is vereist. Gebruikers kunnen de privacy instellingen handmatig aanpassen. Echter, als profielfoto’s zijn gedeeld kunnen die alsnog gebruikt worden.

D66 Kamerlid Kees Verhoeven gaat Kamervragen stellen. Hij is voorstander van een regeling zoals die in Duitsland geldt. Daar mag Facebook niet zomaar rechten claimen.

Het College bescherming persoonsgegevens (CBP) doet onderzoek naar het privacybeleid van Facebook en heeft het netwerk gevraagd om te wachten met de invoering van de privacyregels totdat er meer duidelijkheid is. Het bedrijf loopt nu het risico dat het door de invoering de regels op de vingers wordt getikt.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond