Deel dit artikel
-

FNV: ‘Chauffeurs Uber rijden in schijnconstructie’

FNV Taxi schaart zich achter protesterende Uber-chauffeurs. Ze rijden voor veel te lage tarieven en moeten hoge commissies afdragen aan het bedrijf, stelt de vakbond. ‘Schijnconstructies worden door Uber gestimuleerd en in stand gehouden.’

Dinsdag hebben boze Uberchauffeurs het stadskantoor in Amsterdam beplakt met posters om de gemeente op te roepen de problemen in de stad serieus te nemen en maatregelen te treffen.

Er rijden meer taxichauffeurs dan ooit rond in de stad. Naast zo’n 4.300 TTO-chauffeurs (Toegelaten Taxi Organisaties) is er een enorme groep Uber chauffeurs. FNV schat dat in Amsterdam zo’n 7.000 straattaxichauffeurs actief zijn. De taart moet nu verdeeld worden over zoveel chauffeurs dat er voor niemand iets overblijft.

Boze chauffeurs van zowel Uber als van de reguliere taxicentrales riepen afgelopen week op tot bestorming van het Uber-kantoor. FNV Taxi keurt dat af, maar kan zich de woede van de chauffeurs wel voorstellen.

De gemeente moet een limiet stellen aan het aantal vergunningen voor rijden in de stad en niet alleen handhaven en toezicht houden op de TTO’s, maar ook op de Uber-chauffeurs. ‘Als Uber in de stad wil rijden dan zullen zij zich net als alle andere bedrijven moeten aanmelden als TTO en moeten voldoen aan dezelfde regelgeving. De gemeente Amsterdam is nu aan zet.’

Veel chauffeurs die voor Uber rijden doen dit volgens FNV Taxi in een schijnconstructie. Ze pachten een vergunning van een vergunninghouder, leasen een voertuig via Uber of de vergunninghouder en rijden enkel voor Uber. Daarnaast zijn er vergunninghouders die de chauffeurs zwart en of in contanten uitbetalen. Belastingen en sociale premies worden zo niet afgedragen.

Van elke rit moet een chauffeur nu 25 procent afdragen aan Uber, terwijl dit ooit 15 procent was. Uber-chauffeurs willen dat de commissie omlaag gaat naar 10 procent gaat en de tarieven omhoog. ‘Als Uber gezien wil worden als platform dan moeten ze zich ook gedragen als platform en niet als werkgever zoals ze nu doen.’

Maandag is er een bijeenkomst voor de taxichauffeurs in Amsterdam. Uber Nederland heeft al eerder gereageerd op de taxichauffeurs.

Deel dit bericht

3 Reacties

Z.Eur

Wat een verrijking is Uber toch voor onze hoofdstad!
Mooie analyse van Richard Wolf :
https://www.youtube.com/watch?v=JGwZcR0q6VE

Pim

De pakketbezorgers werken al jaren onder de prijs, mede door toedoen van onze vrienden van het FNV die de ritprijs in overleg met de werkgevers hebben vastgesteld op 25 euro per uur. Dit inclusief alles. Je moet dus zelf je bus regelen de brandstof je afdrachten aan de belastingen je verzekeringen
en je pensioen. Sta je in de file, wat in Nederland een dagelijks ritueel is, dan zijn die uren voor eigen rekening. Ik denk dat rijden voor Uber nog niet zo’n slecht alternatief is.

Mic

De gemeente moet gewoon stoppen met het geven van vergunningen! Dat is volledig achterhaald. Chauffeurs hoeven door navigatiesystemen de weg niet meer te kennen en hoeven alleen nog maar een nette auto te hebben en beleefd te zijn. Lukt dat niet? Dan zijn ze gemakkelijk op te sporen en/of krijgen bij meerdere slechte klantervaringen geen nieuwe ritten meer.
Systemen als Uber brengen vraag en aanbod prima bijeen, ook taxistandplaatsen zijn daardoor overbodig. En wordt Uber te duur? Dan stap je naar een concurrent of laat je toch zelf een app bouwen!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond