Deel dit artikel
-

Google: Chrome krijgt geen concurrentievoordeel reclamedata

Google probeert toezichthouders en de reclamemarkt actief te betrekken bij de ontwikkeling van een nieuw reclameproduct. Dat komt in Chrome als alternatief voor de verdwijnende 3rd party cookies.

De techgigant publiceerde vanochtend een drietal beloftes waar de markt hem aan mag houden. Het wil twijfels wegnemen over de intenties en eventuele verborgen agenda’s.

Volgend jaar verdwijnt uit Chrome de optie tot tracking en profilering van internetgebruikers door reclamedoeleinden. Die opties gaan naar opt-in, wat in de praktijk bijna niemand zal doen. Google bouwt vanuit project Privacy Sandbox aan alternatieven, waarvan FLoC een belangrijke is.

Begin dit jaar kondigde de Engelse toezichthouder Consument& Markt een onderzoek aan naar deze praktijk. De techreus schoot daarop in een actieve houding en legt zijn nieuwe initiatieven op gecoördineerde wijze doorlopend voor aan de toezichthouder. “We werken met de CMA en het bredere ecosysteem”, waar ook de EU-instanties toe kunnen behoren, “en delen timelines, kondigen veranderingen aan en resultaten van testen gedurende de ontwikkeling van Privacy Sandbox.”

Een andere zogeheten belofte is dat Google geen concurrentievoordeel wil halen uit reclamedata die Chrome verzamelt. Google dezelfde bronnen gebruiken als externe partijen en belooft, zelfs als eigenaar en maker van de browser, om niet achter de schermen in browsergeschiedenissen te kijken voor profiling en tareting. Ook zal het niet met andere Google-diensten koppelen hiervoor.

Google zal natuurlijk wel via ingelogde Chrome-gebruikers ongeremd gebruikersdata kunnen blijven verzamelen.

Partijen als het EFF en Oracle weren zich niettemin tegen Privacy Sandbox en FLoC. Zij vinden dat een browser principieel geen inherent onderdeel van een reclamesysteem moet zijn. Anders gezegd: Googles nieuwe reclamesysteem hoort niet in een webbrowser. Het is niet noodzakelijk om deze te laten functioneren.

De eerste reclame- en technologiebedrijven zijn al aan het testen met FLoC. Mozilla, de maker van Firefox, concludeert dat de huidige opzet ervan te riskant is.

Foto: pedrosz (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond