Deel dit artikel
-

Google for Jobs rolt uit over Europa

Zonder het zo te noemen lanceert Google in Europa zijn banenportal Jobs in Europa. Na Spanje is nu Engeland de markt waar vacaturesites, voorlopig gratis, hun aanbod naar de zoekgigant kunnen doorzetten.

Google heeft distributiedeals met meerdere grote banensites gesloten. Naast LinkedIn, Glassdoor en TotalJobs zijn dat ook The Guardian Jobs, Reed, Gumtree en The Telegraph.

Banenzoekers die vacaturesites gebruiken, kunnen naar Google gaan om daar het meta-aanbod te doorzoeken. De zoeksite presenteert het aanbod van aangesloten uitgevers in een aparte sectie op zijn site, in de VS heet dat Jobs, en geeft daarbij ook aparte filters om de zoekopdracht te verfijnen.

De Jobs-sectie ging gisteren live. Het is aannemelijk dat hierna Duitsland en Frankrijk volgen en daarna kleinere Europese landen. Spanje is al live.

Google belooft dat het de relevantste en actueelste vacatures het prominentst toont.

Uitgevers van vacaturesites kunnen hun aanbod gratis aanbieden aan Google. Het is niet uitgesloten, logisch zelfs, dat ze op enig moment in de toekomst moeten gaan betalen per klik vanuit Google naar hun site. Zo werkt Maps, zo werkt Shopping en zo werken Flight Search en de hotelzoeker.

Foto: sergesegal (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

Benjamin - Red Button Digital

Dit is weer n dienst van Google om de spin in het web van een type service te worden. Eerst bieden ze de dienst aan als free (news, hotels, shop etc) service met easy traffic. Maar zodra de sites afhankelijk zijn van deze traffic vanuit deze Google dienst, volgt dat er betaald moet worden.

Dubbelwin voor Google: een berg extra data voor profilering en er ook nog betaald voor krijgen. Slim.

Het is hoog om af te stappen van het ‘gemak’ dat Google biedt. In plaats om ‘distributiedeals’ met Google af te sluiten, kun je beter samen optrekken en kiezen voor verschillende (vaak innovatievere) alternatieven die nu geen faire kans krijgen vanwege de macht van Google.

Een taak van de EU om dit machtsmisbruik sneller te straffen en er op toe te zien dat Google zich er ook aan houdt zodat er meer diversiteit komt. Zolang dat niet gebeurt, blijft het kansloos.

Interessant detail: Googles credo uit haar Code of Conduct “don’t be evil” is sinds dit jaar gescrapt. Dus kom maar op!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond