Deel dit artikel
-

‘Grote energiebedrijven geven lichtend voorbeeld in digitale marketing’

Energiebedrijven lopen bepaald niet achter met online marketing. Over het algemeen zijn zoekmachinemarketing en mobiele websites sterk ontwikkeld; de grootste kansen liggen op het gebied van email marketing en affiliate marketing. Dat blijkt uit de Digital Marketing Scorecard 2017 van CACI Digital Consultancy.

De Nederlandse energiemarkt is een zeer prijsgedreven markt waarin bedrijven doorgaans flinke cashbacks betalen om klanten aan zich te binden. Ook is de invloed van vergelijkingswebsites zeer groot – een hoge notering op een website zoals Gaslicht.com zorgt meestal voor grote aantallen nieuwe klanten.

Eneco, Essent en Nuon, de drie grootste energieleveranciers, laten kleinere partijen qua marketing achter zich. Nuon noteert nipt de hoogste score in het onderzoek met 983 punten. Dit vertegenwoordigt het rapportcijfer 7.2. Verrassend is de hoge notering van Qurrent, dat veel korter dan de andere grote spelers op de Nederlandse markt opereert. Qurrent mag dan een relatief nieuwe speler zijn, op deelgebieden zoals email en affiliate marketing scoren zij beter dan anderen.

De Digital Marketing Scorecard toont wel aan aan dat lead nurturing (het ‘warmhouden’ van potentiële klanten) een aandachtsgebied blijft. Binnen een markt die gedreven wordt door cashbacks en prijsvergelijkers is leadgeneratie en het converteren van die leads via email, social custom audiences en SMS nog altijd een perfect instrument.

Bijna energiebedrijf vraagt op de homepage naar kenmerken (gezinssamenstelling, postcode) om een prijsberekening te kunnen doen. In tegenstelling tot de verzekeringsmarkt wordt deze informatie in de meeste gevallen niet gekoppeld aan een gedegen multi-channel lead nurture programma. Een rondje langs de sociale mediakanalen van de energieaanbieders leert verder dat er een karrenvracht aan content beschikbaar is; het wordt alleen niet gebruikt voor email.

Recent onderzoek heeft uitgewezen dat een slechte klantenservice een van de voornaamste reden is om over te stappen naar een andere energieaanbieder (naast prijs). Het is duidelijk dat de energieaanbieders hier veel in hebben geïnvesteerd, constateert CACI. Dit komt bijvoorbeeld naar voren in de snelle responsetijd op Facebook, wat bij alle partijen keurig is geregeld. Ook worden sociale media kanalen regelmatig bijgewerkt.

Het onderzoek is hier verkrijgbaar.

Deel dit bericht

2 Reacties

Dennis de Zwaan - Conversive BV

Vrij mooi rapport, alleen qua accuraatheid over het affiliate mist er hier en daar nog best wat. Bijvoorbeeld het direct contact met de publishers buiten de affiliate netwerken om word gedaan door veel van de top namen. Wij zelf doen dit ook voor onze klanten zoals o.a. Oxxio. Maar Nuon doet dit zelf, Essent doet dit via een bureau, Qurrent doet het via een bureau, Eneco heeft geen affiliate programma, en Engie heeft ook direct contact.

Wat me wel opvalt is dat ondanks dat ondanks dat Oxxio op 4 (boven Eneco) staat, ze maar 2 keer echt benoemt worden in het rapport.

Koen - GoedkopeEnergieenGas.nl

Interessant onderzoek. Al wil ik er wel wat aan toevoegen. Zo is de website van ENGIE wellicht wel geoptimaliseerd maar de conversie vanuit het affiliate kanaal is echt niet denderend. Een sterke propositie en een goed product is dus minstens zo belangrijk als een goede conversie funnel.

Daarnaast is SEO natuurlijk erg belangrijk maar waarom zou je ooit de bestelfunnel willen optimaliseren? Je wilt toch niet dat bezoekers direct in de sales funnel instappen? Lijkt me voor de conversie niet bevorderlijk.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond