Deel dit artikel
-

Helft hoteliers niet op de hoogte van verdwijnen rate parity-clausule

Het Europese verbod op de laagsteprijsgarantie die online reisagenten Expedia en Booking.com contractueel aan hotels oplegden, heeft geleid tot meer variatie in het prijsbeleid en meer concurrentie tussen de verschillende platforms.

Dit blijkt uit onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) samen met negen andere mededingingsautoriteiten en de Europese Commissie.

Booking.com en Expedia hebben onder druk van deze instanties in 2015 de contractvoorwaarden versoepeld. Naar nu blijkt was bijna de helft van de onderzochte hotels daar niet van op de hoogte (in Nederland 40 procent). Dit betekent dus ook dat ze de gecreëerde onderhandelingsruimte niet goed hebben kunnen benutten, aldus ACM. De andere helft kan wel meer variëren in hun prijsbeleid, waardoor meer concurrentie ontstaan is tussen de verschillende boekingsplatformen en consumenten meer te kiezen hebben.

Booking.com en Expedia eisten eerder van de hotels dat de prijs voor een overnachting op hun platform altijd de laagste was, de zogeheten rate parity clausule. Dat betekende dat het hotel geen lagere prijs mocht hanteren op zijn eigen website en op alle andere boekingssites. Mededingingsautoriteiten in Europa vreesden dat met deze laagste prijsgarantie de concurrentie tussen de verschillende boekingssites zou verminderen en trokken aan de bel. Nieuwe boekingssites of platforms zouden hierdoor geen ruimte hebben om klanten te trekken. Dit zou de positie van de huidige platforms versterken waardoor zij hogere commissie zouden kunnen vragen, met minder keuze en hogere prijzen voor consumenten als gevolg. Daarom mogen hoteliers vandaag de dag geen lagere prijs vragen op hun eigen website, maar wel met verschillende tarieven op boekingssites adverteren.

Op zich is het stimuleren van concurrentie tussen de boekingsplatformen een loffelijk streven, maar uit het onderzoek blijkt dat 79 procent van de hoteliers geen prijsdifferentiatie toepast. De redenen daarvoor: hoteliers zien geen reden hun OTA-partners verschillend te behandelen; het contract met de OTA staat dit niet toe; angst gestraft te worden door de OTA als die niet de laagste prijs krijgt; ze vinden het lastig verschillende prijzen op verschillende OTA’s te managen; en ze willen niet dat de hotelwebsite duurder lijkt dan de OTA’s.

Daar staat tegenover dat de mededingingsautoriteiten zelf boekingsdata hebben vergeleken die wél suggereren dat er meer prijsdifferentiatie wordt toegepast. Een sluitende verklaring voor deze discrepantie geeft het rapport niet.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond