Deel dit artikel
-

Hogere omzet voor Sanoma door overnames

Over 2018 heeft uitgeverij Sanoma haar operationele winst (gecorrigeerd voor incidentele baten en lasten) voor het derde jaar op rij zien stijgen naar 197 miljoen euro.

Dat kwam vooral door de acquisitie van N.C.D. Production in Finland, terwijl Sanoma in Nederland het aandeel in SCOUPY verder vergrootte. 2018 werd verder afgesloten met de aankondiging van de voorgenomen acquisitie van Iddink Group op 11 december.

De netto omzet voor de hele groep daalde in het vierde kwartaal licht naar 298 miljoen (pdf). De Nederlandse tak leverde ook iets in: 112 miljoen versus 115 miljoen euro. Het handelsresultaat was met 23,7 miljoen wel hoger.

De digitale activiteiten (non-print) brachten met 37 miljoen euro 9 procent minder op, de printactiviteiten bleven gelijk aan vorig jaar. Sanoma Netherlands meldt een iets lagere advertentieomzet van 25,2 miljoen.

Vanochtend heeft Sanoma Media Netherlands aangekondigd een meerderheidsbelang in Panel Inzicht te nemen, een grote speler op de markt van online onderzoekpanels in Nederland waarin Sanoma al actief is met hettestpanel.nl. Panel Inzicht had in 2018 een omzet van 3 miljoen. De acquisitie is onder voorbehoud van positief advies van de ondernemingsraad van Sanoma Media Netherlands.

Sanoma Group verwacht voor 2019 een omzet vergelijkbaar met 2018.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond