Deel dit artikel
-

Honderdduizenden Nederlanders op datingapp Happn

De nieuwe populaire datingapp Happn heeft in Nederland, naar eigen zeggen, zeshonderdduizend gebruikers. Van hen zou ongeveer de helft maandelijks actief zijn. Het aantal downloads groeit rap en de app kan zichzelf zachtjesaan gaan beschouwen als concurrent voor Tinder.

Het aantal Nederlandse gebruikers van Happn is afgelopen jaar bijna verdrievoudigd, claimt het bedrijf.
Begin 2016 stond de teller op 220.000, nu staat hij om en nabij de zeshonderdduizend. Hoe hoog de teller internationaal staat is niet bekend omdat de Franse leiding niet al te scheutig is met cijfers. De laatste tussenstand dateert van begin 2016: tien miljoen.

Concurrent Tinder, onderdeel van de Match Group, zou in Nederland zo’n 1,5 miljoen gebruikers hebben.

Tinder en Happn mogen qua functie dan wel op elkaar lijken, in gebruik zijn ze totaal anders. Tinder werkt simpel: je mag iemand wel of niet. Swipe recht of links. Happn hangt meer op iemands fysieke locatie. De gebruiker ziet enkel of er andere gebruikers zijn in een straal van 250 meter. De andere persoon verschijnt dan, onherkenbaar, in iemand tijdlijn. Je kunt ook zien waar, wanneer en hoe vaak je elkaars paden kruist. Je kunt iemand groeten, maar enkel bij een wederzijdse ‘like’ worden de identiteiten onthuld.

Onderstaande video legt de werking goed uit:

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Een onlangs nieuw geïntroduceerde feature, Crush Time, lijkt een beetje op prijsschieten:

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Het in Parijs gevestigde Happn haalde afgelopen vier jaar negentien miljoen euro groeigeld op bij voornamelijk Franse investeerders.

Getuige een recente financiële presentatie (PDF) heeft Tinder nu twee miljoen betalende gebruikers (+12%). Match Group vertelt niet hoeveel actieve gebruikers het in totaal heeft. De nadruk ligt op het converteren van gratis naar betaald en sinds kort van Plus naar Gold.

Foto: thomasleuthard (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond