Deel dit artikel
-

Horeca: Leg staatssteun online platforms aan banden

Het nieuws dat het Nederlandse Booking.com, een van de grootste hotelboekplatforms in de wereld, aanspraak wil maken op de steunmaatregelen die het kabinet heeft vrijgemaakt voor noodlijdende bedrijven, is volgens Koninklijke Horeca ‘een hard gelag voor de duizenden kleine horeca ondernemers die buiten deze steunmaatregelen vallen.

Booking.com bracht volgens de belangenvereniging duizenden hoteliers in de problemen door ‘asociaal terugboekbeleid’. Het Nederlandse bedrijf toonde nagenoeg geen begrip voor de hoteliers en gebruikte deze periode vooral om haar eigen kasstroom op gang te houden.

Bovendien vallen veel reguliere ondernemers nog buiten de genoemde steunmaatregelen. KHN ziet in de aanvraag van Booking.com dan ook een noodzaak voor een versnelde verbetering van de steunmaatregelen en algemene hervorming van de platformeconomie.

De steunmaatregelen van de overheid blijken in veel gevallen voor de ondernemers onvoldoende om het bedrijf overeind te houden. Duizenden seizoensafhankelijke bedrijven, zoals bijvoorbeeld strandpaviljoens kunnen geen beroep doen op de NOW. Hetzelfde geldt voor bedrijven die nog maar net gestart zijn.

KHN pleit al langer voor een eerlijkere positie van hoteliers ten opzichte van platforms als booking.com.

Er is niet alleen vanuit de horeca kritiek op Booking.com. Het bedrijf heeft dankzij zijn vestiging in Amsterdam in de afgelopen jaren voor miljarden aan belastingvoordeel geïncasseerd. Het Eindhovens Dagblad schrijft in een venijnig commentaar: ‘Booking.com heeft zijn miljardenwinsten niet gebruikt om zijn enorme schulden af te lossen en zijn financiële positie te verstevigen, maar om op grote schaal eigen aandelen in te kopen. Dat geld is onttrokken aan de onderneming en in de zakken van de aandeelhouders gevloeid. Of de staatssteun voor dit soort bedrijven bedoeld is?

Foto Pixabay

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Deel dit bericht

2 Reacties

Een willekeurige burger

Koninklijke Horeca Nederland heeft twee initiatieven genoemd deze crisis. Het niet meer moeten betalen van de huur en het stopzetten van provisies bij bestelplatformen. Het lijkt er verdacht veel op dat de rekening toch vooral bij een ander moet komen te liggen.

Een grote verhuurder zal vast een gevulde bankrekening hebben, en de grote bestelplatformen hebben ook geen medelijden nodig. Toch zijn beide ook ondernemingen welke met zorg en risico opgebouwd zijn. Wie is KHN om die branches als minderwaardig te beschouwen en de eigen rekening te presenteren? Beide leveren belangrijke tools aan de horeca waar prijzen op vraag en aanbod afgestemd zijn, net zoals de prijzen van een drankje op een terras in een stad. Stop met het afbranden van deze sectoren, dat is namelijk niet eerlijk.

Een kritische burger

Het is veelzeggend dat Koninklijke Horeca Nederland dit signaal afgeeft. Booking.com vormt op dit moment nog een belangrijk afzetkanaal voor de hotels, maar ze zijn allerminst blij met dit platform als gevolg van de hoge prijs die wordt betaald. Het wordt door de horeca gevoeld dat Booking.com heel veel geld verdiend, maar dat dit ten koste gaat van de hotels die een onevenredig deel van hun marge kwijt zijn aan websites als booking.com. Ook voor websites als thuisbezorgd en thefork geldt deze sterke kritiek. De horeca zou liever vandaag dan morgen afscheid nemen van dergelijke platforms, die hun dominante marktpositie uitspelen met torenhoge commissies.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond