Deel dit artikel
-

Horeca vraagt ingrijpen regering ‘oneerlijke handelspraktijken’ boekingsplatforms

Horeca Nederland heeft dinsdag in een brief aan staatssecretaris Keijzer gevraagd om de ‘oneerlijke handelspraktijken’ van boekingsplatforms te stoppen.

De coronacrisis raakt de Nederlandse horecabranche keihard. Hotels in heel Nederland proberen met ‘man en macht’ hun contracten na te komen. Hoteliers komen echter in problemen door de strenge voorwaarden waar boekingsplatforms, zoals Expedia en Booking.com, de hotels aan houden.

In het geval van annuleringen eist Booking.com bijvoorbeeld binnen vijf dagen geld terug. Daarnaast wordt hoteliers de mogelijkheid onthouden om de gast een aanbieding te doen voor het verplaatsen van een boeking. Terwijl gasten hier vaak wel om vragen.

De boekingsplatforms misbruiken volgens de branche organisatie hun dominante positie om de schade voor hun eigen organisaties te beperken ten koste van hun hotelklanten. Zo vroeg Expedia de aangesloten hoteliers op 20 maart om voor het einde van de dag akkoord te gaan met kwijtschelding van annuleringskosten en het terugbetalen van non-refundable boekingen.

In ruil daarvoor werd aangeboden dat het hotel ná de coronacrisis kan rekenen op extra zichtbaarheid bij dit platform. Deze werkwijze toont volgens de branche aan dat de weergave van zoekresultaten op deze websites niet zuiver zijn opgebouwd door rankings van consumenten, maar door de platforms gemanipuleerd worden. ‘Hoteliers worden in dit geval misleid om medewerking te verlenen, omdat zij anders zichtbaarheid op het platform verliezen.’

Trek, zolang deze ongewenste handelwijze wordt doorgezet, de eventuele steunregelingen in waar dergelijke platforms (in Europees verband) gebruik van willen maken, vraagt Horeca Nederland. En: Onderzoek voor de langere termijn hoe aangescherpte wetgeving soortgelijke problemen in de toekomst kan voorkomen.

Foto Pixabay

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond