Deel dit artikel
-

Invloed internet op winkelleegstand blijft groot

Internetwinkelen vergroot het aankoopgemak voor consumenten, maar blijft tegelijkertijd een bedreiging voor de bestaande detailhandel. Dat blijkt uit onderzoek dat de provincies Zuid-Holland, Noord-Holland en Drenthe gezamenlijk hebben laten uitvoeren.

Alle drie de provincies kampen met leegstand op verschillende typen locaties en zowel in Zuid-Holland, Noord-Holland als Drenthe spelen de opkomst van internetverkoop en de ruimtelijke verschijningsvormen ervan.

Om inzicht te krijgen in de effecten van internetwinkelen lieten zij een integrale studie (pdf) uitvoeren. Door het nagenoeg verdwijnen van hele branches uit het straatbeeld (zoals reisbureaus, cd-winkels, bruin- en witgoed) neemt de leegstand in sommige deelgebieden snel toe.

De exacte afname van de bestaande detailhandel als gevolg van internet is echter moeilijk te voorspellen. De scenario’s in Zuid-Holland gaan uit van het verdwijnen van tenminste 209.000 vierkante meter winkelvloeroppervlak en maximaal 433.000 vierkante meter. Met name de winkelgebieden met een groot aandeel niet-dagelijkse artikelen, zoals electronica en mode, zullen relatief hard worden getroffen. Deze artikelen schaffen consumenten in toenemende mate aan via internet.

Het groeiende marktaandeel van internet in de totale detailhandelsbestedingen leidt tot meer werkgelegenheid bij webwinkels. Betrouwbare gegevens over het aantal werkzame personen of banen in webwinkels zijn alleen niet beschikbaar. De meeste webwinkels zijn overigens klein (negentig procent heeft slecht één werkzame persoon) en hebben een marginale omzet. Vaak hebben mensen naast hun webwinkel nog een andere baan/bron van inkomsten. De meeste (extra) werkgelegenheid wordt gegenereerd door een beperkt aantal grote online spelers.

Het effect van internet op de totale behoefte aan winkelvloeroppervlak is op basis van een aantal aannames ingeschat op vier tot negen procent. De opkomst van internet als aankoopkanaal leidt verder tot een lichte afname van het aantal verplaatsingen en de afgelegde afstand in het personenvervoer (minder woon-winkelverkeer door thuis bestellen en bezorgen). Mogelijk is dit effect een verklaring voor dalende bezoekersaantallen in centrumgebieden en lagere bezettingsgraden in parkeergarages.

Nieuwe ruimtelijke verschijningsvormen van detailhandel (zoals afhaalpunten) kunnen een nieuwe invulling vormen.

Deel dit bericht

6 Reacties

Hedwig

Het valt me op dat in het rapport het woord “horeca” niet valt. Wanneer het gaat om leefbaarheid van centra zou je dat toch verwachten. Als winkelen steeds meer een vorm van vrijetijdsbesteding wordt, dan lijkt me dat onlosmakelijk verbonden.

Sjors Pals

Hedwig goed punt, alleen is het wel zo dat een pand met een winkelbestemming niet zomaar voor Horeca gebruikt mag worden. Overigens gaat het met de horeca ook niet bepaald goed. Wat ik zelf wel een goed idee zou vinden is als deze leegstaande panden worden ingezet voor kleine flexplekken voor startende ondernemers.

Hedwig

@Sjors, dank voor je reactie. Ik denk niet dat horeca de oplossing is voor de vrijvallende m2, maar wel dat een integrale benadering oplossingen kan bieden. Denk aan V&D en La Place of koffiecorners in de Polare boekwinkels (ja, misschien wel te laat). Als “leisure” het vertrekpunt is en niet alleen “shoppen”, dan zijn er meer oplossingen denkbaar, is het punt dat ik wil maken. Regelgeving zal ook zeker aangepast moeten worden.

Hedwig

O, en met je suggestie voor flexplekken in een gastvrije omgeving ben ik het helemaal eens.

Jeroen Bos

Feit blijft gemeenten en eigenaren van centra en panden jarenlang hun kop in het zand hebben gestoken, waardoor de centra steeds minder aantrekkelijk werden voor het winkelend publiek. Te weinig horeca/terras vergunningen, belachelijke parkeertarieven etc. Veel “visionairs” riepen in 2000 al dat internet er voor zou zorgen dat 50% vd non food bestedingen online zouden gebeuren. jarenlang is er door velen gepredikt dat dit zou gaan beuren, maar er was bij eerder genoemde instanties geen gehoor. De overgebleven winkelbedrijven kunnen nog steeds niet rekenen op volle steun vanuit de verhuurders en de gemeenten. In een omni-channel retail distributiemodel is zeker wel plaats voor winkels, maar die moeten dan wel toevoegde waarde leveren, en ook daar ligt een punt bij veel winkelbedrijven. De klantvriendelijkheid en productkennis van veel winkelmedewerkers is nog steeds ver beneden peil. Ook hier mag de retail de hand in eigen boezem steken omdat zij niet hebben gewerkt aan het centraal stellen van de klant, maar uitsluitend product gefocussed waren. Feit is in elk geval dat ook mijn visie is, dat 50% van de winkelmeters kan verdwijnen. En winkelbedrijven die niet of te laat hebben geanticipeerd op de veranderingen zullen omvallen.

Sjors Pals

@Hedwig, helemaal mee eens, Jeroen legt de vinger op de zere plek, daarnaast hebben winkels vaak te maken met idiote huurprijzen die je 15 jaar terug wel kon vragen, maar nu niet meer. Echter wanneer het al te laat is treed de gemeente pas op, in sommige steden ontstaan echt spookgebieden waar meer dan de helft leeg staat, en dan krijg je vaak een omkeerd sneeuwbaleffect.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond