Deel dit artikel
-

Klarna: 200 miljoen dollar omzet, mobiel als groeiversneller

Het internationale betaalsysteem Klarna sluit het jaar af met een omzet van 200 miljoen dollar. De Zweedse techniek probeert een trend te zetten in e-commerce door de processen kopen en betalen van elkaar te scheiden. Het mobiele kanaal moet het vliegwiel worden in die ontwikkeling.

“Klarna heeft vorig jaar voor 2,5 miljard dollar aan transacties afgehandeld, wat ons een omzet opleverde van tweehonderd miljoen”, zegt CEO Sebastian Siemiatkowski in een vraaggesprek met Emerce. “We zijn bezig het bedrijf op te schalen tot een mondiale speler. Dat betekent dat je van land tot land moet aansluiten op de lokale betaalgebruiken. In Nederland houdt dat in dat we iDEAL moeten ondersteunen.”

Het bedrijf is sinds eind 2010 in Nederland actief en richt zich op e-commercebedrijven. Klarna heeft in feite het concept van de ouderwetse factuur nieuw leven ingeblazen. Consumenten die op internet shoppen, kunnen een aankoop doen en de artikelen laten opsturen. Ze hoeven achteraf pas te betalen. Het is zelfs mogelijk alle aankopen bij verschillende winkels maandelijks thuis te krijgen op één factuur. “We nemen die risico’s over van de webwinkelier. Om dat goed te managen hebben vijftig man op risk management zitten en vijftig IT-specialisten die onze techniek doorontwikkelen.”

Mobiel is het platform waar Siemiatkowski grote slagen wil gaan maken. “Twintig procent van het bezoek aan webwinkels komt van telefoons en tablets. Het probleem daarbij is betalen. Dat wordt door de consument als lastig ervaren. Dat leidt ertoe dat de conversieratio op mobiel veel lager ligt dan op de desktop. Wij scheiden kopen en betalen van elkaar. Het systeem ziet wie je bent, vult je klantgegevens automatisch in en je aankoop wordt verzonden. De betaling vindt achteraf pas plaats.”

Omdat alle grote betaalsystemen op het mobiele terrein vrijwel vanaf nul moeten beginnen, dicht Siemiatkowski zich goede kansen toe om een grote mondiale speler te kunnen worden met Klarna. “Iedereen begint op dit terrein weer bij het begin. Daarom kunnen we op gelijke voet met systemen als bijvoorbeeld PayPal en iDEAL.”

Siemiatkowski heeft onder Zweedse webwinkels een marktaandeel van 25 procent en schat dat dat in Nederland inmiddels op vijf à zes procent ligt. “Heel klein dus.”

Klarna Checkout is het product waarmee de hij meer webwinkeliers aan zich wil binden. “Het is een full checkout-oplossing, een geoptimaliseerde intelligente funnel.”

Een trend die het bedrijf in de hand speelt, is die waarbij webshops minder vaak speciale apps laten ontwikkelen. “Consumenten browsen gewoon via het web. HTML wordt zo goed dat het uiteindelijk niet nodig is om een app te laten ontwikkelen. Goed webdesign volstaat.

Klarna werkt met kapitaal van bekende investeerders Sequoia Capital, Atomico, General Atlantic en DST. In 2011 boekte het een omzet van 125 miljoen dollar.

Deel dit bericht

1 Reactie

Hedwig Wassing

Onze ervaring is inderdaad dat de scheiding van kopen en betalen in het algemeen de conversie positief beïnvloedt. Het aantal “annuleringen” tgv van niet betalen neemt wel toe, maar het aantal extra transacties stijgt harder. Dit is vooral in Nederland, België en Duitsland waar te nemen. In Frankrijk, Spanje en Italië ligt dat anders.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond