Deel dit artikel
-

Klein deel van Nederlandse consumenten wil aankopen kunnen doen via Voice

Ongeveer 11 procent van de Nederlandse consumenten wil non-food aankopen kunnen doen via spraakhulpjes, zo blijkt uit de Nationale Voice Monitor van Smartvoices en onderzoeksbureau TeamVier. Voor food geeft zelfs 13 procent van de respondenten aan dit in de toekomst via een voice assistant te willen doen.

Nederlandse consumenten beginnen aan het gebruik van voice assistants te wennen. In de leeftijdscategorie 18-34 jaar is 88 procent van de respondenten bekend met de term voice assistant en 47 procent maakt er ook daadwerkelijk gebruik van. In de categorie 65 – 99 jaar zijn deze percentages respectievelijk 48 en 12 procent.

Inmiddels heeft 14,7 procent van de Nederlanders een slimme luidspreker in huis. Het bereik via voice is voor organisaties echter vele malen groter. Want het gebruik van voice assistants vindt hoofdzakelijk plaats via de smartphone (82 procent). De woonkamer (78%), auto (43%) en keuken (36%) zijn de locaties waar Voice het meest wordt gebruikt, onder meer voor smart home oplossingen, zoals het bedienen van verlichting en thermostaat.

Meest gebruikte toepassingen zijn het stellen van algemene vragen, streamen van muziek of vragen naar het nieuws.

Een logische volgende stap lijkt de interactie met organisaties. Hiervoor moeten deze bedrijven hun eigen voice apps ontwikkelen. Bedrijven als Albert Heijn, Bol.com en KLM zijn hier al volop mee bezig.

Verrassend resultaat uit de Nationale Voice Monitor is dat 90 procent van de consumenten die via de voice assistant met een bedrijf wilde praten naar eigen zeggen hierin ook succesvol was.

Dilemma van organisaties: de balans tussen bereik en privacy. Aan de ene kant willen organisaties daar zijn waar de klant is. Via de Google Assistant of Amazon Alexa kunnen organisaties hun bereik sterk vergroten. Anderzijds zijn het ook deze techreuzen die in meer of mindere mate toegang krijgen tot data. En bovendien de algoritmen vaststellen die bepalen welk antwoord de klant krijgt – of welke organisatie gepusht wordt – als hij of zij bijvoorbeeld vraagt om een autoverzekering.

Overigens heeft 73 procent van de gebruikers van voice assistants het gevoel dat hun data veilig zijn, versus 64 procent van de niet-gebruikers. Opvallend hier is dat jongeren van 18-34 zich hierover meer zorgen maken dan ouderen.

Foto Pixabay

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond