Deel dit artikel
-

Koninklijke Horeca Nederland raadt ondernemers af zaken te doen met kortingssites

Horecaondernemers kunnen de grote kortingen die ze slijten via kortingssites als Groupon en soortgelijke initiatieven niet altijd bolwerken. De branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland (KHN), raadt het restaurants, cafés en hotels dan ook af om een deal te plaatsen op een dergelijke site.

Zo laat Hajé de Jager, sectorvoorzitter restaurants bij de KHN aan De Telegraaf weten dat aan het geven van fikse kortingen, grote risico’s kleven door de lage winstmarges.

Ondernemers in de horeca zouden in grote financiële problemen raken of failliet gaan, zo luidt de zware boodschap. Complete vijfgangendiners zouden voor ‘een appel en een ei’ worden weggegeven.

Om die reden wordt ondernemers door de brancheorganisatie ook afgeraden met kortingssites in zee te gaan. Het bekende Groupon wordt met naam genoemd. Dit terwijl de kortingssite bedrijven met hun eerste deal wel begeleid.

Ondernemers uit het MKB plaatsen een aanbieding op een site als Groupon met fikse kortingen. Van de gemaakte omzet wordt vervolgens een deel af aan de kortingssite. De vraag hoe bedrijven, die een dergelijke deal bieden, van de toestroom aan klanten een terugkerende klant kunnen maken, speelt al langer.

Deel dit bericht

19 Reacties

André Scholten

Wat kansloos? Ondernemers kunnen toch zelf wel bepalen of iets uit kan of niet? Ik neem aan dat je niet aan een actie meedoet als dat faillissement betekent. Maar blijkbaar heeft de KHN geen vertrouwen in de ondernemers?

Rob van den Borne

De opmerking dat de service voor een superlaag bedrag wordt verkocht/weggeven is juist. Helaas is er geen alternatief, daar liggen de kansen voor een grote organisatie zoals bijv. KHN

Jeroen Bos

Een paar maanden geleden was ik op het E-retail congres van Emerce en zat in de zaal bij de presentatie van prof. Cor Molenaar. Cor (ruim 40+) gaf aan dat bedrijven het nieuwe klantdenken vanaf 2020 pas beter zouden gaan toepassen omdat dan de “grijze pakken” in het bestuur van de ondernemingen vervangen zouden zijn door de generatie die nu volop gebruik maakt van social media en andere applicaties. De opmerkingen van Horeca Nederland komen typisch voor rekening van de grijze pakken generatie van nu. Geen inzicht in de digitale wereld, bang om stappen te zetten die leiden tot verandering en vooral niet luisteren naar jongeren die straks de volgende generatie consumenten zijn.
Laat de leden zelf ondernemen. Als ze slechte service willen leveren of onsmakelijk eten willen serveren kunnen ze dat toch ook zelf bepalen? De slimme horeca ondernemers zullen kortingssites inzetten op een manier die past bij het aanbod.

Martijn Meyer

De oplossing: Anders dan Groupon en andere dealsites werkt CityBites met een reserveringssysteem en een max. aantal personen per avond dat de restaurateur extra gasten kan gebruiken. Geen vouchers, geen telefoontjes, geen gedoe. Wij vragen de restaurateur ‘geen’ commissie of belachelijk hoge korting van minimaal 50%. Daarnaast opereren wij last minute. U heeft vandaag extra klanten nodig, wij vullen uw lege tafels tot 5 uur voor de avond aanvangt. CityBites.nl gaat live op maandag 1 augustus. Meer info: http://www.citybites.nl/biz

Ivan

Doet me denken aan dit bericht: http://twinklemagazine.nl/nieuws/2007/04/Waarschuwing_Webwinkel_leidt_tot_omzetderving/

Ben het geheel eens met bovenstaande opmerkingen.

Gijs Vroom - Emerce

@Martijn Meyer

Wat bedoel je met de haakjes bij ‘geen’ commissie?

Jaap Willem

Helaas is de reactie van de KHN weer: Ik heb een paar gruwel verhalen gehoord (in het plaatselijke cafe) en daarom zal het voor iedereen wel slecht zijn.
Waarom geven ze geen adviezen uit aan de ondernemers over hoe ze dit moeten aanpakken? Met een rekenvoorbeeld als extra.
Veel ondernemers kennen het medium niet en worden niet goed geinformeerd door de kortingssites (Zij moeten ook geld verdienen). Daarom krijg je grote misverstanden die inderdaad voor een aantal bedrijven verkeerd uit kunnen pakken. Maar een groot aantal andere bedrijven gaan er juist wel op vooruit.
Daarom stel ik aan de KHN voor: Geef de ondernemer advies en verdiep je in nieuwe mogelijkheden voor deze ondernemer. Ze betalen niet voor niets lidmaatschap.

Menno

@Gijs Vroom,
Met de haakjes willen wij nog meer benadrukken dat de restaurateur GEEN commissie afdraagt. De gast betaalt reserveringskosten a 2,50 per couvert.

Johan Schaap

Ik verwacht dat Groupon LivingSocial en andere copycats geen lang leven zijn beschoren. Veel ondernemingen zullen het een keer proberen, maar weinig ondernemingen zullen mogelijkheden zien om het vaker te gebruiken.
Het zou Koninklijke Horeca Nederland sieren om inhoudelijk te adviseren, onderzoek te doen naar het hoe en waarom van deze kortingswebsites en ongekleurd voor- en nadelen aan te geven ipv direct maar tegen te adviseren. Ondernemers zijn niet voor niets ondernemers en zijn beter in staat om te beoordelen of dit voor hen werkt of niet.

Mocht KHN dan toch graag zaken willen afraden, laat ze dan beginnen met ondernemers helpen af te komen van Gouden Gids vermeldingen, obscure websites, duffe beurzen en veel krantenadvertenties. Want die verdienen zich sowieso niet terug.

@Martijn Meyer Ik vind het niet erg dat je de url van je product bij een reactie geeft, maar ik zou het nog fijner vinden als je ipv een commercial over je eigen bedrijf gewoon on topic inhoudelijke feedback geeft. @Gijs Wat mij betreft mag die reactie van Martijn dan ook weg.

Robbert

Aardig om te lezen in dit verband is ook het enigszins sarcastische artikel op Techcrunch: http://tcrn.ch/mpeyNu

Zelf denk ik dat het model zoals Groupon dat toepast op korte termijn niet meer houdbaar is omdat er te veel valkuilen in zitten voor consumenten en vooral voor winkeliers/ ondernemers. Als gevolg daarvan komen er steeds meer initiatieven die het op een “prettigere” manier aanpakken.

Marcel

Een goed praktijkvoorbeeld van wat KHN bedoeld zag ik hier : http://techcrunch.com/2011/06/09/groupon-single-worst-decision/

Bastian

Dit is toch echt niet te geloven… kan iemand bij KHN op hele korte termijn een cursus yield/revenue management gaan volgen en dan dit advies herzien?

Deze hele discussie heb ik van dichtbij meegemaakt in de tijd dat weekendjeweg op kwam in de hotellerie (2003 – 2004) en het is weer exact hetzelfde liedje als destijds. Totale onkunde en volledig geredeneerd vanuit een traditionele visie die eerder thuishoort in de jaren 70 en volledig redeneert vanuit “er verliezen leden omzet/marktaandeel aan partijen die het wel begrijpen en daarom is het niks” in plaats van zich te verdiepen in de kans om nu eindelijk eens meerwaarde te bieden aan leden. Bijvoorbeeld in de vorm van gedegen advies en ondersteuning….

Kees Kroos

Ongelooflijk dat de KHN zo”n advies geeft. Als jij door een actie van Groupon zo’n 500 extra klanten krijgt dan kan je als restaurant eigenaar er een ongelooflijk groot voordeel meedoen als je deze klanten in je klantenbestand zet.

Je zegt tegen al je extra klanten dat je wel vaker acties hebt en dat je daarvoor hun e-mail adres nodig hebt. Zo kun je aan deze groep klanten keer op keer weer een aanbod doen.

Kwestie van gezond nadenken, het KHN moet natuurlijk niet zomaar het advies geven om geen gebruik te maken van een platform die jou in een kort tijdsbestek een vol restaurant oplevert.

Martijn Coenen

Is klantbinding niet meer van deze tijd? Willen ondernemers geen nieuwe klanten aantrekken en deze binden? Met Groupon en dergelijke trek je nieuwe klanten. Laat ze kennis maken met je product. En als je product goed is, komen ze terug. Goed, de eerste keer verdien je geen moer aan ze, maar dat maken ze de volgende keren wel weer goed.

Maar als je bagger verkoopt, dan komen ze niet terug en heb je alleen Groupon-klanten, maar dan ben je het vak sowieso niet waard en faal je als ondernemer. En deze groep lijkt nu slachtoffer te spelen via KHN want die hebben inderdaad vooral verlies aan Groupon.

Neem je vak serieus, of doe het gewoon niet. Biedt je klant een prima product aan die beter is dan de concurrent en je kunt zeker zijn dat ze terugkomen.

Vincent

Rekenvoorbeeld uit de praktijk van een bevriende horecaondernemer:
Een klein restaurant/eetcafe doet met een 2 persons aanbieding a 50 euro mee met Groupon.

Per persoon word dat 12,50 euro omzet. Groupon krijgt 50%. Ook voor No-shows. Blijft over 6.25 euro voor de ondernemer.

Een couvert dat normaal 25 euro kost doet alleen aan inkoop al minimaal 5 euro. Heb je nog wat personeel rondlopen (want het is druk,toch) en wat No-shows? Dan is het weg. Zit je tent vol en mag je blij als het geen geld kost.

Remy Bleijendaal

Ik denk dat 80% van de bedrijven die via Groupon een aanbieding doen hier op de lange termijn niks mee verdienen. Alleen bedrijven die, zoals Martijn Coenen al voor mij zegt, een geweldig product verkopen zullen hier baat bij hebben. Groupon levert alleen wat op doordat mensen je gaan aanraden na afloop aan andere mensen of dat mensen terugkomen. Ik heb vaak genoeg gegeten in restaurants via Groupon die ik niemand zal aanraden en waar ik niet meer terugkom.

Wellicht dat KHN inschat dat de meeste van zijn leden ruk eten maken?

Daarnaast is het misschien handig voor restaurants die net openen om bekendheid te krijgen (via de nieuwsbrief van Groupon) en de tent vol zit (dat trekt ook weer klanten aan, mensen willen niet in een leeg restaurant eten).

@ Kees Kroos: Groupon zou denk ik klanten moeten gaan adviseren hoe je met de nieuwe klanten omgaat (zoals emailadressen verzamelen of andere acties). De meest restaurants hebben die know-how niet. En vergeet niet dat de kosten hoog zijn van 500 klanten via Groupon…. Ik denk dat al die klanten moeten terugkomen voordat je er financieel beter van wordt….

Rogier

Zijn genoeg alternatieven voor Groupon. Whatser bijvoorbeeld. De mensen die jouw loctie volgen kun je via socialmedia of vie de mobiele telefoon acties sturen. Kost nog geen € 100,- per jaar. Alle omzet voor de ondernemer.

http://www.whatser.com/partners/merchants

J.Balder

Beste ondernemers, natuurlijk is het niet makkelijk en adviezen zijn er voldoende maar jij moet het wel zelf doen. Ook zijn er voldoende slechte maar ook goede verhalen, maar het blijft moeilijk. Wil jezelf je prijs bepalen kijk dan eens op http://www.veilingreus.nl en neem contact met ze op. Helder, eerlijk en jij blijft de baas, je zou kunnen zeggen je eigen veilingsite!

Jeroen

Zelf check ik altijd wat een aanbiejding/product nu eigenlijk echt waard is voordat ik begin te bieden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond