Deel dit artikel
-

Layar zoekt toepassingen Google Glass

Technologiebedrijf Layar neemt een voor de hand liggende stap en gaat op zoek naar toepassingen voor Google Glass. Printuitgevers kunnen in de toekomst hun titels interactief tot leven brengen op internetbrillen.

Welke vorm deze nieuwe toepassingen krijgen, zal in de loop van de tijd moeten blijken. Dat de apps er komen staat wel vast. Eén ontwikkelaar wordt fulltime vrijgemaakt om zich op het Glassplatform te storten. Directeur Quintin Schevernels: “Ik denk dat we in Nederland de eerste zijn met een fulltime Glassontwikkelaar.”

In een vraaggesprek met deze uitgave schetst hij dat uitgevers internationaal de Layartechnologie beginnen te omarmen. Amerika is de grootste markt met een kwart van alle gebruik. Canada omschrijft hij als het meest vooruitstrevende gebied. Daar beginnen grote titels in de kranten- en tijdschriftenwereld het Nederlandse systeem veelvuldig in te zetten.

“Maar afgelopen dagen zagen we ook uitgevers in Jamaica en Guatemala aan de slag gaan met de Creator”, het systeem waarmee advertenties of hele pagina’s van printtitels interactief worden gemaakt. “In totaal maken 71.000 professionals er gebruik van.” Het bedrijf brengt binnenkort een nieuwe versie van zijn Creator uit.

Layar laat uitgevers hun verhalen, advertenties of hele pagina’s interactief maken. De lezer hoeft enkel een app te hebben om die interactieve laag te kunnen bekijken. Daar kunnen aanvullende foto’s en video’s staan, wat veel gebeurt, maar ook verwijzingen naar de sites van adverteerders.

Het blad Seventeen van Hearst in Amerika maakt iedere maand zijn hele blad interactief. De lezers, veelal tienermeiden, hoeven enkel met de app van Seventeen een pagina te scannen om pagina’s met kleding of make-up ter inspiratie te knippen naar hun eigen inspiratieboek. Adverteerders verspreiden op die wijze ook digitale coupons.

Cijfers die de ontwikkeling van het bedrijf schetsen, houdt Schevernels voor zich. De directeur spreekt wel over een duidelijk positieve trend die hem in staat stelt meer te investeren.

Hij laat doorschemeren dat online verkopers van wenskaarten in Layar een aantrekkelijk systeem zien om de papieren post te verrijken met videoboodschappen. Smilez uit Eindhoven is een van de eerste die de augmented reality-technologie daarvoor toepast.

Deel dit bericht

13 Reacties

@remcovrOOm

Kijk weer een mooie nieuwe ontwikkeling in het avontuur dat wij al vier jaar samen met Layar beleven.

Mark groot

Snel pr offensief van de heer schevernels die er de afgelopen week bij een paar titels is uitgegooid. Bij Linda kwamen ze na vele pogingen niet verder dan een handjevol gebruikers. Sorry maar als je dit soort technologie ontwikkelt voor een mediumtype ( print) dat aan het eind van haar levenscyclus is dan is het vragen om ellende. Verstandig dat hij de cijfers voor zich houdt. Terug naar de tekentafel!

Wim Tjaberinga

Layar blijft inzetten op het activeren van print en nu zelfs met Google Glass. En dat terwijl print dramatisch terugloopt. Het voelt ook niet goed, een oud medium te voorzien van een digitale laag. Een soort kromme offline vertaling van wat op een eReader of tablet volledig geïntegreerd is. De lezer zit er bovendien niet op te wachten. Waarom zou Linda anders ineens stoppen met Layar?? Ik denk dat er voor Layer-technologie veel interessantere kansen bestaan, zeker in combinatie met Google Glass. Maar misschien is dat lastig te bedenken als je jaren in de traditionele uitgeverij hebt gewerkt?

Paul Vranken

Een ander fundamenteel probleem van Layar is dat gebruikers alleen content kunnen toevoegen, terwijl men met Glass compleet nieuwe apps kan ontwikkelen. Die ‘eerste fulltime ontwikkelaar van Nederland’ moet het straks opnemen tegen duizenden zelfstandige ontwikkelaars. Jammer voor Layar, ik denk dat met de komst van Glass een overname er niet meer in zit.

@remcovrOOm

Een beetje voorbarige reacties. Layar is slechts een productschil om de technologie die zij ontwikkelen en die technologie kun je op allerlei manieren inzetten. Zij stellen die technologie ook beschikbaar aan derden om binnen hun eigen apps in te zetten.

Paul Vranken

@remco: juist die technologie wordt onbruikbaar, want het draait straks allemaal om de hardware en de SDK van Glass. Whitelabel Layar software gaat daar denk ik niets aan veranderen.

@remcovrOOm

@paul ik hoop niet voor Layar dat je gelijk krijgt maar dat zou natuurlijk heel goed wel het geval kunnen zijn. Misschien kun je mij helpen te begrijpen met wat je bedoeld met ‘juist die technologie wordt onbruikbaar’? Layar bestaat namelijk uit heel veel verschillende componenten zoals: beeldherkenning technologie, engines om beeld te positioneren en koppelen aan objecten, specifieke data encryption onderdelen, streaming data services, 3d rendering en animatie, engine on data aan geo locaties te koppelen en nog veel meer. (een beetje te veel om op te noemen.)

@remcovrOOm

het is misschien een technische nerden vraag maar ik ben nu eenmaal een beetje een tech-head.

Paul Vranken

@remco jouw opmerking wat componenten betreft klopt helemaal, maar dit soort componenten zijn straks ook beschikbaar in de SDK voor Glass. En waarschijnlijk nog veel meer, zoals stemherkenning, search, maps enzovoort. Wat layar kan doen is hun layars toevoegen aan Glass, maar het platform en de technologie is van Google.

Jeroen Zweers

Mooie en logische ontwikkeling alleen jammer dat Layar hun klanten niet een beetje koestert. Ze laten 1 week van te voren weten dat ze de tarieven met 300 tot 400 % omhoog gooit! Zo ga je niet met je klanten om….

@remcovrOOm

interessante discussie… @erwin misschien kun je vragen of iemand van Layar iets wil toevoegen?

Erwin Boogert

Gedaan

Natasja Voogt

Wist niet dat Layar nog bestond (wist ook niet dat print nog bestond)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond