Marketingmail nog steeds veel op desktop gelezen
Het merendeel van commerciële nieuwsbrieven wordt in Nederland nog altijd op de desktop geopend, niet op mobiele apparaten. Dat blijkt uit de vandaag verschenen E-mail Benchmark – Editie 2015 van e-Village, een periodiek onderzoek naar de trends en ontwikkelingen op het gebied van e-mailmarketing.
Ruim 45 procent van de unieke ‘opens’ wordt op een mobiel apparaat gedaan. Een flinke stijging ten opzichte van 34,6 procent begin 2014, maar de opens op de desktop liggen met 55 procent nog altijd hoger. Marketeers hadden vorig jaar verwacht dat in 2015 het aantal unieke mobiele opens de desktop ruimschoots zou passeren. De gemiddelde mobiele open ratio voor consumentene-mails ligt op 12,31 procent, en voor zakelijke e-mails op 11,38 procent.
Wel zijn er opvallend grote verschillen in de mobiele opens per branche. Hoog scoren cultuur & entertainment (46,04 procent), zorg & welzijn (44,91), telecom (43,12) en travel (42,65). Het verschil tussen mobiele opens en desktop opens is hier overigens kleiner dan in andere branches.
Bijna 90 procent van de ondervraagde marketeers geeft aan zich in 2015 massaal te richten op e-mailmarketing. E-mailmarketing laat andere marketingkanalen als sociale media (28 procent) en SEO (59 procent) ver achter zich. Het rapportcijfer dat marketeers voor het e-mail kanaal geven, is geklommen van een 7,4 in 2013, via een 7,7 in 2014 naar een 7,9 dit jaar.
83 procent van de marketeers vindt e-mailmarketing in 2015 dan ook belangrijker binnen de marketingmix dan twee jaar geleden en zal het marketingbudget dan ook fors verhogen. 8 procent geeft jaarlijks 250.000 euro uit aan e-mail matketing. Het segment daaronder, met 100.000 tot 250.000 euro per jaar, wordt slechts gehaald door 3 procent. Maar 9 procent van de marketeers mag jaarlijks toch zo’n 50.000 tot 100.000 euro aan e-mailmarketing uitgeven, en 7 procent heeft een budget van 25.000 tot 50.000 euro.
De belangrijkste uitdagingen voor marketeers in 2015 draaien om relevantie en conversie. Allereerst wil de marketeer beter segmenteren om relevante content te versturen (genoemd door 63 procent van de ondervraagden). De tweede uitdaging is het koppelen van de verschillende (interne) databases zodat er betere klantprofielen kunnen worden opgebouwd.
Andere opvallende cijfers
Conversie geldt als belangrijkste meetpunt voor het succes van een e-mail (39 prtocent), gevolgd door de click ratio (30 propcent) en ROI (13 procent).
Zakelijke e-mails zijn in het afgelopen jaar structureel beter geopend dan consumenten e-mails.
De gemiddelde CTR is in 2014 (4,43 procent) gestegen ten opzichte van 2013 (3,51).
De piek van het aantal e-mailverzendingen ligt op vrijdag.
De diverse open ratio’s en de CTR uit de E-mail Benchmark laten zien dat het eigenlijk niet veel uit maakt wanneer een mailing wordt verzonden. De content bepaalt de ratio’s, niet het verzendmoment.
34 procent van de marketeers gebruikt tests om de e-mailconversie te
optimaliseren, ten opzichte van 31 procent vorig jaar. 41 procent doet dit soms.
De cijfers uit de E-mail Benchmark zijn samengesteld uit ruim 3 miljard verzonden e-mails en ruim 8.500 campagnes van 750 vooraanstaande bedrijven in Nederland. In totaal komen 17 verschillende branches aan bod. De E-mail Benchmark 2015 is hier te downloaden.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond