Deel dit artikel
-

Marktmacht Talpa/RTL mogelijk te groot

Het is nog maar zeer de vraag of de voorgenomen fusie van RTL Nederland en Talpa zal worden goedgekeurd gezien het monopolie op de markt voor commerciële televisie. Zowel producenten als adverteerders zijn dan aangewezen op een grote partij, waarin een dominante producent dan ook nog een dikke vinger in de pap krijgt.

In de Volkskrant verwoordde Evert Bronkhorst van mediabureau Vizeum het vandaag als volgt: ‘Voor adverteerders ontstaat bijna een monopolist, met acht televisiezenders. Die kan eenzijdig de tarieven van tv-reclame bepalen, en ze bijvoorbeeld laten stijgen. Ik denk dat het nieuwe bedrijf minimaal een aantal activiteiten moet afstoten, voordat dit wordt toegestaan.’

Precies tien jaar geleden mochten mediabedrijven Sanoma en Talpa onder voorwaarden de Nederlandse activiteiten van SBS (nu: Talpa) overnemen. De toenmalige NMa stelde echter als voorwaarde dat Talpa haar minderheidsbelang in RTL binnen drie jaar zou verkopen en tot die tijd zou onderbrengen in een onafhankelijke stichting.

Op deze manier wilde de NMa voorkomen dat Talpa zowel invloed zou kunnen uitoefenen op het beleid van SBS als RTL en daarmee een concurrentievoordeel zou kunnen behalen.

Door het belang in RTL op afstand te plaatsen en uiteindelijk af te stoten, blijft de invloed van Talpa beperkt tot SBS, zo was de achterliggende gedachte.

Toegegeven: dat was toen en het medialandschap inderdaad is sterk veranderd. De fusiepartners halen Netflix en andere buitenlandse partners aan en John de Mol begon zelfs over Chinese partijen, ook al vormen die momenteel geen enkel gevaar.

Bijna de helft van alle Nederlandse huishoudens had eind 2020 een abonnement op een videodienst en meer dan een op de vijf had een abonnement op twee of meer van de diensten, zo blijkt uit onderzoek van Telecompaper. Ook nemen steeds meer huishoudens abonnementen op meerdere streamingdiensten af. De meest populaire combinaties waren Netflix met Videoland en Netflix met Disney+.

Dat deze diensten schermtijd opeisen ten koste van traditionele tv mag duidelijk zijn. Maar de schade valt toch echt wel mee. Het percentage huishoudens met een traditioneel televisie-abonnement is naar schatting gedaald van 92,2 procent eind 2019 naar 90,5 procent eind 2020. Niet dramatisch dus. Het aanbod van Nederlandstalige series op Disney en Netflix is nog maar erg beperkt. Bovendien zien Nederlanders Netflix en andere platforms als aanvullend.

Dat beide mediareuzen op elkaar zouden zijn aangewezen om deze buitenlandse partijen het hoofd te kunnen bieden is twijfelachtig.

Het lijkt er eerder op dat RTL Group (lees: eigenaar Bertelsmann) na een moeilijk jaar het rendement van zijn buitenlandse dochters wil verhogen. Het is geen geheim dat RTL van plan was om de Nederlandse activiteiten af te stoten. Door zijn grootste concurrent in te lijven via een joint venture is de toekomst verzekerd.

Maar of de Nederlandse en Europese toezichthouders daar akkoord mee gaan is de vraag. Daar komt bij dat in veel omringende landen er minstens twee commerciële omroepen zijn, ook bij onze zuiderburen, waar VTM en VIER de reclamemarkt verdelen. Misschien wordt het compromis dat het fusiebedrijf de helft van zijn zenders verkoopt aan een toekomstige concurrent.

 

Deel dit bericht

3 Reacties

Reynder - iProspect

Het aandeel liniaire tv is inderdaad nog heel hoog. Echter als je gaat specificeren op kijktijd dan is het aandeel veel sterker gedaald en gefragmenteerd.

Seb

Vooropgesteld zullen RTL / Talpa natuurlijk onderzoek gedaan hebben en de nodige scenario’s hebben voorbereid. Toch denk ik dat ACM best wel eens zeer moeilijk kan gaan doen. Zeker als je kijkt naar beslissingen van ACM in het verleden.

Het gaat hier niet enkel om lineaire televisie, het gaat ook om media marktaandeel in totaal. De radiozenders, televisie + Videoland gezamenlijk, maken van RTL / Talpa een veel te grote, dominante speler.

RTL / Talpa zal stevig moeten duidelijk maken waarom deze samensmelting écht noodzakelijk is. De audiovisuele markt is sterk veranderd met de komst van Netflix en Disney+, ondertussen kloppen HBO Max, Discovery+, Peacock en Paramount+ ook aan de voordeur. De rechten van populaire series en films zullen de komende jaren exclusief voorbehouden zijn voor de streaming platformen van deze moederconcerns, waardoor veel internationale content zal wegvallen. Maar of dit genoeg is om ACM te overtuigen, ik betwijfel het…

Mogelijk verwijst ACM naar de Vlaamse situatie, waarbij concurrenten DPG Media en SBS gezamenlijk een streaming platform hebben gelanceerd: Streamz. Op lineair vlak zijn DPG en SBS met elkaar blijven concurreren, met naar mijn mening een toename qua kwaliteit.

Ik verwacht dan ook dat de combinatie RTL / Talpa verschillende tv én radiozenders zal moeten afstoten van ACM. Dit zal een kans bieden voor DPG Media.

peter

De ACM gaat hier nog wel iets van vinden… De totale TV advertentie markt zet geloof ik ergens rond de 900 miljoen per jaar om (? bron?), verdeeld over de ster, RTL en talpa min of meer.. Daar wordt dus straks met de fusie een duopolie gecreerd, wat een bijna monopolie is. dat lijkt me voor adverteerders niet wenselijk. Videoland heeft daarnaast zo’n 900.000 abonees in 2020. Betalen die gemiddeld allemaal 10 euro per maand dan haal je daar ong 100 miljoen euro omzet uit. Dat is ong 10% vgl met de tv advertentie markt. Lijkt me sterk dat een streamingplatform met maar 10% omzet tov de adverntieinkomsten in de tv reclame markt een goede reden is om in die tv advertentiemarkt een mono/duo polie toe te staan. maar misschien redeneer ik er ook wel helemaal naast…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond