Deel dit artikel
-

Van Radio Luxemburg tot RTL/Talpa: het medialandschap gaat weer op de schop

De vandaag aangekondigde fusie van RTL Nederland en Talpa betekent een nieuw hoofdstuk in de toch al rumoerige Nederlandse mediageschiedenis. Daarin heeft het van oorsprong Luxemburgse RTL altijd de leiding genomen.

De oprichting van de Compagnie Luxembourgeoise de Radiodiffusion in juni 1931 betekende de intrede van een ‘nieuwe factor’ in de Europese omroepwereld: een zender die zuiver en alleen was ingesteld op geldverdienen en reclame. Even uniek was dat de zender voor in eerste instantie twee jaar exclusief een aan Luxemburg toegewezen golflengte mocht gebruiken.

Voor een klein land als Luxemburg was het niet meer dan logisch dat over de grenzen heen werd gekeken:  Er waren van meet af aan uitzendingen in het Frans, Duits, Engels, Luxemburgs en het Nederlands. De eerste Nederlandstalige uitzending was al in maart 1933.

De Nederlandstalige uitzendingen van het commerciële station in de jaren vijftig en de eerste twee jaren van de jaren zestig waren buitengewoon populair. Het was, voordat Radio Veronica en later Hilversum 3 die rol op zich nam, de enige zender in Nederland waar Amerikaanse populaire muziek te beluisteren was.

Met de komst van televisie werd eenzelfde strategie gevolgd: het bedrijf begon activiteiten in Franstalig België, Frankrijk, Duitsland en zelfs Spanje.

Vanaf 1989 opereerde RTL als commerciële tv zender in Nederland. Het toen opgerichte RTL Véronique kreeg het via een slimme omweg voor elkaar om in Nederland uit te zenden, al was de zender wel genoodzaakt om in de ochtend en midden in de nacht het actualiteitenprogramma Hei elei kuck elei uit te zenden. In de Luxemburgse taal dus.

Serieuze concurrentie kwam er pas in 1995 met Scandinavian Broadcasting System 6, beter bekend als de volkszender SBS6. Vanaf dat moment beconcurreerden de twee bedrijven elkaar op de toch al overvolle tv-markt. Het aantal zenders groeide niettemin gestaag, want geen van de twee rivalen gunde elkaar reclame-inkomsten.

Talpa Media, eigendom van John de Mol, had van oktober 2007 tot januari 2012 26,3 procent van de aandelen van RTL in handen, daarna nam RTL Group het volledige aandelenpakket over.

In juli 2017 werd SBS volledig eigendom van Talpa Network, waardoor De Mol werd gedwongen om programmaformules voor zijn eigen zenders te ontwikkelen. Zelfs zijn zus Linda verhuisde van RTL naar Talpa.

Wanneer de coronacrisis er niet tussendoor zou zijn gekomen, zou het duopolie waarschijnlijk nog tot in lengte van jaren hebben bestaan. Maar zowel Talpa als RTL hebben flinke klappen moeten incasseren.

De omzet van de volledige RTL Group (tegenwoordig in Duitse handen met eigenaar Bertelsmann) daalde vorig jaar van 6,6 miljard euro naar 6 miljard en het bedrijfsresultaat liep terug van 1,1 miljard euro in 2019 naar 853 miljoen euro. Talpa Network moest een jaar geleden zo’n 6 procent van de vaste werknemers ontslaan om de dalende inkomsten te compenseren.

Voor RTL Group waren deze tegenslagen aanleiding voor een ingrijpende consolidatie: de Franse en Belgische activiteiten werden in de etalage gezet om de Duitse zenders te kunnen versterken. En tot vanochtend leek het er nog op dat DPG Media een bod zou uitbrengen op RTL Nederland.

De fusie met Talpa heeft nog een reden: er wordt minder lineair gekeken, en meer on demand. Het Videoland platform groeit snel, maar moet concurreren met machtige partijen als Disney en Netflix, die ook steeds meer Nederlandstalige content produceren.

Het is dus nu vooral de druk van buitenlandse partijen die de twee grootste concurrenten op de commerciële tv-markt samenbrengt. Wat vooral handig is voor het productiebedrijf Talpa (geen onderdeel van de fusie), dat weer voor twee grote broodheren kan werken.

Mocht de fusie worden goedgekeurd, wat nog een groot vraagteken blijft, dan is het ondenkbaar dat alle zenders naast elkaar blijven bestaan. Overlappende formules zullen worden samengevoegd, of misschien geheel vervangen door online varianten.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond