Marktplaats met header bidding in app

Marktplaats wil als eerste over enkele weken header bidding activeren in de mobiele app, een nieuwe opkomende manier om gepersonaliseerde reclame te plaatsen en afrekenen. 

Eind vorige week lichtte Clemens Timmermans al een tipje van de sluier op tijdens zijn lezing op Digital Marketing Live! Daar vertelde hij testen te doen met header bidding in de mobiele apps. Dat houdt simpel gezegd in dat adverteerders direct op de hele inventaris van tachtigduizend reclameposities kunnen bieden. Allemaal tegelijk.

Dat brengt ook met zich mee dat ze de prijs willen betalen die ze echt bieden. Het is een zogeheten first price bid auction. Dat is vrij nieuw voor header bidding, omdat uitgevers veel inventory nog steeds volgens de second price verkopen. De hoogste bieder betaalt de prijs van de een na hoogste bieder plus een cent. Die praktijk dateert uit de tijd dat programmatic advertising nieuw was en er een concurrerend en werkend pricingmodel moest worden ingevoerd.

Uitgevers als Sanoma en de Persgroep werken, net als Marktplaats, op hun reguliere websites ook met header bidding. Nederland is volgens Timmermans op internationaal vlak vrij laat met de invoering van deze technologie. “Maar met de toepassing in een mobiele app zijn we daarentegen heel vroeg.”

“We verwachten de testen over enkele weken af te ronden en het in de zomer aan te bieden aan onze klanten”, adverteerders. “Vanaf dan bepaalt de markt wie het winnende bod krijgt. De bijbehorende transparantie is goed voor de markt”, aldus de Head of Ad Operations & Yield.

1 Reactie

Hoe komt het toch dat Marktplaats zo’n gedrocht is geworden, terwijl Kleinanzeigen, ook van Ebay, de rust zelve is. Ik leer liever Duits typen dan me nog in de ellende die MP is te storten. Goedkoper ook, en minder sjacheraars.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug