Deel dit artikel
-

De Persgroep over op header bidding

De Persgroep is bezig zijn hele inventaris voor reclame te ontsluiten met header bidding. Daarmee trekt de uitgeverij wat marktmacht terug in huis en kan zo ook meer transparantie geven aan adverteerders over hoe hun uitingen waar verschijnen.

“Deze maand zetten we alle titels over op client side-technologie van Index Exchange. Ik denk dat we het proces in de loop van april afronden”, vertelt manager Programmatic Trading Dennis Stoffels van De Persgroep. “We willen een gelijk speelveld creëren voor de kopende kant van de markt. Met header bidding kiezen we dus niet voor één specifieke SSP, maar ontsluiten er meerdere.”

Header bidding is een techniek waarbij de site van een uitgever aan netwerken van adverteerders vraagt wat hun beste bod is voor een gegeven reclamepositie op een site. De digitale vertegenwoordigers van de netwerken (SSP’s) doen elk een bod op basis van de aangeboden gebruikersprofielen. Het beste bod wint. Dat is meestal de hoogste bieder, maar niet per definitie. “In deze context kunnen we ook rekening houden met speciale afspraken uit private exchanges”. Dat zijn adverteerders die een speciale deal met een of meerdere kranten hebben. Die krijgen voorrang, al kan Stoffels daar ook weer uitzonderingen op bepalen.

“De omzet uit een bepaalde grote tradingdesk via ons is met een factor vier gestegen sinds ze van open market naar private zijn gegaan. Hun campagnes zijn beter gaan presenteren. We blijven private marketplaces faciliteren.”

De Persgroep stelt zijn inventaris met header bidding open voor meer adverteerders. “We laten onze doelgroepen beter aansluiten bij de inkoper”, de adverteerder “en dat is weer goed voor ons.“ Het doel van de uitgeverij is niet om alle reclameposities zo veel mogelijk uit te verkopen. Als er onvoldoende goede, inhoudelijk passende, advertenties worden aangeboden kiest het systeem ervoor om helemaal geen commerciële boodschappen te tonen.

Behalve economisch zinvol is de strategie met header bidding ook een strategisch stapje. De Persgroep neemt basistechnologie in huis en besteedt het dus niet meer uit in de cloud bij een derde provider die niet honderd procent zicht op de onderliggende processen geeft. “Technologie wordt weer meer faciliterend in plaats van dominerend.”

De Persgroep genereert maandelijks rond de anderhalf miljard impressies. Al die reclameposities zijn nu beschikbaar voor header bidding met alle formaten. “Ik hoop dat heel Nederland overgaat op header bidding”, aldus de baas Programmatic.

Afgelopen woensdagmiddag gaf hij intern de kickoff voor de uitrol van de nieuwe reclametechniek aan al zijn collega’s van de uitgeverij.

Foto: FaceMePLS (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond