Deel dit artikel
-

Media-adviesbureaus: STER-reclame mag niet weg

De branchevereniging van media-adviesbureaus PMA schaart zich achter het standpunt van van Bond van Adverteerders om de reclame bij de publieke omroep in stand te houden.

De STER biedt diverse en specifieke doelgroepen, die op ander manieren niet of moeilijk te bereiken zijn, zegt ook PMA. Directeur Johan Smit: ‘Naast gewone commerciële boodschappen, geeft tv reclame ook veel andere, maatschappelijk relevante informatie. Denk bijvoorbeeld aan overheidsvoorlichting, energie adviezen, ziektekosten verzekeringen, enzovoorts.’

Veel adverteerders zetten televisie in om een groot bereik in één keer te realiseren, maar zonder de STER zal dat volgens Smit haast onmogelijk worden. ‘Keer op keer domineert de NPO de top 10 van best bekeken programma’s, die bovendien door verschillende doelgroepen worden bekeken. Zonder publiekstrekkers mist de adverteerder deze toegevoegde waarde van tv reclame.’

Reclame leverde de STER in 2018 naar verwachting 180 miljoen aan inkomsten op. Als deze inkomsten wegvallen zal de NPO het verschil uit belastinggelden moeten bijpassen.

Deel dit bericht

4 Reacties

Kees

Gisteren was ik bij iemand die op een NPO zender de reclame aan liet staan. Zonder geluid, weliswaar, maar er komt hetzelfde gezeur voorbij als op commerciële zenders: van bedrijven waarvan je vanwege hun opdringerige reclamemethoden en overdaad aan steeds dezelfde tv-spotjes toch al nooit meer wat koopt. Bijvoorbeeld bedrijven als Nivea-l’Oréal en Kruidvat. Omzet levert de terreur van dergelijke bedrijven dus niet op, dus wat is de meerwaarde ervan dat ze er de kijkers van de publieke omroep mee terroriseren?
Dat tv-reclame relevante informatie zou geven, is mij nooit opgevallen. Maar misschien komt dat doordat ik tv-reclame consequent wegzap.

peter

@kees: goed weekend gehad?

Jan Jaap

Niet alle reclame is ellende. Natuurlijk zit er genoeg bij waar je moe van wordt, of als ze zoveel tijd claimen dat je 100 miljoen miljard keer dezelfde reclame ziet. Maar ik heb bijv met nieuwe modellen van automerken niet eens zo heel veel moeite, dan zoiets van goh ook leuk of tsjonge dat valt tegen.

En “iemand die op een NPO Zender de reclame aan liet staan”… Ehh hoe wil je de reclame uit zetten dan?

Vind het op zich al prachtig dat op de NPO programma’s gelukkig nog steeds niet onderbroken worden door een blok reclame en snap tussen programma’s prima dat er ook ergens geld verdiend mag worden om 1 en ander te kunnen betalen.

Kees

@Jan Jaap
Zelf zap ik reclame-blokken altijd weg. Als iemand een reclameblok niet wegzapt, dan is dat een ervaring die ik niet vaak heb. Bij het wegzappen beland je echter onbedoeld vaak in reclameblokken en daar kom je dan bedrijven tegen die niet snappen dat je wegzapt om van hun reclame verschoond te blijven. Kruidvat, Nivea-L’Oréal, Albert Heijn en zo zijn er nog wel meer. Niet dat ik er naar kijk, maar reclame tussen programma’s, daar heb ik nog wel begrip voor. Maar voor onderbrekingen van programma’s met reclame heb ik dat niet. En helemaal niet voor die opdringerige “dit programma wordt mede verpest door enz.”- reclames.
Niet alle reclame is ellende? Misschien niet. Maar het meeste wel. En ik ga echt niet al die ellende bekijken in de hoop misschien een minder ellendige tegen te komen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond