Deel dit artikel
-

‘MKB worstelt met search automation’

Gebrek aan technische kennis, beschikbare tools en geld zijn de belangrijkste redenen waarom middelgrote tot kleine Nederlandse bedrijven het nog lastig vinden om search automation binnen hun searchcampagnes toe te passen. Dat blijkt uit het onderzoek Search Automation in het MKB, dat brancheverenigingen DDMA en IAB Nederland vandaag presenteren.

Online marketeers zijn nog altijd onnodig veel tijd kwijt aan het opzetten, beheren en optimaliseren van zoekcampagnes (SEA). Ruim 40 procent van de respondenten geeft aan dat gebrek aan technische kennis en tools hen tegenhoudt om uberhaupt te starten met automatiseren. Bijna 30 procent noemt budgetrisico’s en gebrek aan tijd als redenen. Het gevoel geen controle meer te hebben op de campagnes speelt ook een rol. Een ander obstakel om te starten met automatiseren is de complexiteit van automatische oplossingen. Van de respondenten die al wel gestart zijn, valt op dat ze nog in de beginfase zitten.

In de afgelopen jaren is het aantal functies binnen online-marketingplatformen als Google Ads en Bing Ads flink uitgebreid. Naast de toegenomen complexiteit zijn er ook diverse technologische ontwikkelingen zoals voice, mobiel en multi-screen gebruik bijgekomen die van invloed zijn op searchcampagnes. Dat maakt het er allemaal niet makkelijker op.

Op donderdag 25 april organiseren DDMA en IAB een Afternoon Update over het onderwerp. De auteurs van de whitepaper delen er hun inzichten, een praktijkcase komt aan het bod en deelnemers krijgen de kans om vragen te stellen tijdens de Q&A.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond