Na NRC verdwijnt ook De Telegraaf uit Blendle

Na NRC verdwijnt ook De Telegraaf uit Blendle. Dat bevestigt De Telegraaf-hoofdredacteur Paul Jansen aan Villamedia.

Jansen voert dezelfde argumenten aan als NRC. Met zijn Premium bundels van artikelen gaat de online kiosk te veel op de stoel van de uitgever zitten. Ook worden de verhalen te goedkoop aangeboden.

Oprichter Alexander Klöpping lijkt door het bericht in verlegenheid gebracht. ‘We hebben inderdaad een opzegging ontvangen van De Telegraaf voor Blendle Premium, maar we zijn ook nog in gesprek over verlenging, dacht ik.’

Hij betreurt het vertrek, schrijft hij vandaag op het Blendle Blog. ‘Veel van onze 1,5 miljoen gebruikers houden ook van de Telegraaf. Dit jaar lazen ze 470.410 betaalde artikelen uit de krant. Blendle-gebruikers maakten een bedrag aan de Telegraaf over waarmee de jaarsalarissen van 6 jonge journalisten betaald kunnen worden. Kost niks en het levert centen op van een doelgroep die normaal niet betaalt voor journalistiek.’

Zeventig procent van de Blendle-inkomsten gaat naar de uitgevers. En daarmee vertegenwoordigen de jonge Blendle-gebruikers inmiddels een aanzienlijk deel van de prille, maar groeiende digitale lezersomzet in Nederland, zegt Klöpping. Terwijl de papieren oplages blijven dalen is digitale lezersomzet de belangrijkste groeimarkt voor de uitgever van de toekomst.

Vanaf 2018 worden waarschijnlijk artikelen van de Telegraaf in Blendle Premium ingeruild voor artikelen van de New Yorker, Vanity Fair, Time Magazine en enkele belangrijke internationale kranten

8 Reacties

Het begin van het einde van Blendle? Ik ken sowieso niemand die Blendle gebruikt, terwijl ik veel collega’s en zo heb die veel op internet zitten. Hoeveel gebruikers heeft Blendle in Nederland? Ik neem aan dat die anderhalf miljoen waar hier over gerept wordt wereldwijd is en die ‘gebruikers’ een accountje hebben, waarvan een groot deel dit waarschijnlijk ook nog niet eens actief gebruikt?

Of ben ik nu echt een negatieveling?

Ik gebruik Blendle, enige reden dat ik artikelen van Telegraaf en NRC maar ook andere kranten en magazines lees omdat ik kan kiezen en uit een superaanbod. Mijn Blendle tegoed wordt automatisch aangevuld en met ongeveer 100 euro aan besteed tegoed heb ik meer leuke artikelen gelezen dan ik ooit had kunnen lezen met een jaarabonnement van bijv. De Telegraaf wat 360 euro kost. Slechte keuze van de Telegraaf.

Ik verbruik 20 euro blendle tegoed per maand. Het mooie aan blendle is ook dat een artikel geld kost. Internet is snel en vluchtig en als je betaald voor 1 artikel ga je hem uitlezen en ben je een krant aan het lezen ipv internet.

Vandaar dat ik ook dat onbeperkt blendle ook niet gekozen heb de charme gaat er dan af!

Waarschijnlijk ligt het probleem hier in grootheidswaanzin. Dit is namelijk iets waar veel redacteuren bij “grote” kranten aan leiden. Redacteuren zijn namelijk van mening dat de stukken die zij zelf schrijven altijd zeer waardevol zijn. Dat is natuurlijk niet zo, er zitten hele grote verschillen in. Iedereen snapt dat er een verschil zit tussen gedegen onderzoeksjournalistiek en het herschrijven van een binnenkomend nieuwsbericht. Het eerste kost veel tijd en geld, maar levert ook hele goede content op, het laatste is nieuws wat je overal kunt vinden (en dus niet voor gaat betalen)

Bij Blendle bepalen de lezers dus eigenlijk wat een waardevol artikel is, want daar zijn ze namelijk bereid toe te betalen. En ja, dan kun je wel matige content aanbieden en verwachten dat er veel geld voor terug komt, omdat je zelf een onrealistische waarde er aan hangt, maar dat is natuurlijk je eigen fout.

Toegeven dat je redactie gemiddeld gezien gewoon niet heel veel toegevoegde waarde heeft is iets wat geen enkele uitgever zal doen. Dan zijn de redacteuren namelijk boos. Terwijl het wel de waarheid is. Veel artikelen die breed worden uitgemeten in de papieren krant betreft nieuws wat overal te vinden is (daar gaat de doelgroep van Blendle nooit voor betalen). Specifieke unieke content wat wel interessant is, daar hebben ze gewoon niet genoeg van.
En ja, nu kunnen ze misschien die 6 jonge journalisten niet meer betalen van dat geld (of 1-2 oudere journalisten). De vraag is of ze dan weer gaan snijden in het personeel of dat ze een andere oplossing gaan vinden.

Als reden van opzegging wordt specifiek “Blendle Premium” opgegeven en het betreft ook alleen het Premium-deel (losse artikelen nog wel te lezen met Blendle). Het Premium abonnement is: “Met Blendle Premium heb je toegang tot alle artikelen die wij voor je uitzoeken. Dat zijn er minstens twintig per dag.” (bron: Blendle.support). Dus Blendle bepaalt welke 20 artikelen Premium leden gratis krijgen (= Content Curatie). Hier hebben de echte uitgevers dus geen controle over en dat is onwenselijk.

Ik mocht een maand gratis gebruik maken van dit Premium Abonnement en zag tot mijn verwarring dat niet alle artikelen gratis waren (ik dacht dat het een Netflix / Spotify-achtige opzet was). Uiteindelijk heb ik in die maand 2 ‘gratis’ artikelen gelezen. Zouden ze niet beter gewoon kunnen stoppen met dit abonnement?

Ik denk dat Telegraaf het prima oplost heeft door premium artikelen aan te bieden via de eigen (vernieuwde) site. Je krijgt nu 15 gratis premium artikelen en daarna kun je betalen per artikel. Goed alternatief.

Op Blendle kun je alleen de krant lezen en niet ook het nieuws wat gratis te zien is op Telegraaf. Ik denk daarom dat wat Telegraaf nu doet veel beter is. Je zit in de Telegraaf omgeving, kan dingen gratis lezen en als je wil kun je een artikeltje kopen.

Ik denk dat de doelgroep van Blendle niet echt op artikelen van de krant van bakkie Nederland zit te wachten. Persberichten overtypen kan iedereen. Ik ben HEEL groot fan van Blendle en zonder de telegraaf gaat de kwaliteit van Blendle alleen maar omhoog.

Het ontbreken van NRC in premium vind ik wel een gemis trouwens.

@Negativeling (ik neem de tikfout maar even over)

Wat bijzonder dat jij veel collega’s hebt die veel op internet zitten. Ik ken veel mensen die regelmatig boodschappen doen…

Als dat je argument is, val jij duidelijk niet in de doelgroep van Blendle en begrijp je het nut van het concept niet. Ik gebruik Blendle geregeld (losse verkoop) waardoor ik meer kwaliteitsartikelen ben gaan lezen. Zeker met de (op data gebaseerde) weekselectie in je inbox krijg je het vrijwel altijd goed leesvoer voorgeschoteld. Vrijwel alle bladen en kranten kan ik dagelijks gratis lezen, maar dat doe ik echt nog zelden. Alleen als ik echt even niks te doen wil hebben.

Dus einde Blendle? Nee, bij lange na niet. Blendle Premium is voor mij persoonlijk wel too much, zeker nu ik hier lees dat het niet onbeperkt is en je ook niet zelf kan kiezen. Bij een prijs onder de 5 euro en met een goed gepersonaliseerde selectie van artikel zou ik het wel aandurven. Zelfs (of juist) zonder Telegraaf.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug