Deel dit artikel
-

Onderzoeksgeld HvA voor retailtechnologie en uitgeverijen

De Hogeschool van Amsterdam krijgt in totaal 900.000 euro RAAK MKB subsidie van Nationaal Regieorgaan SIA voor drie onderzoeksprojecten, waaronder een onderzoek naar de digitalisering van uitgeverijen.

Het onderzoek ‘Maak het publiek! Optimalisering van snelheid, kwaliteit en positionering in het uitgeefproces’ richt zich op uitgeverijen. Die hebben in het digitale tijdperk vaak moeite met de toegenomen omloopsnelheid van informatie. Maar het versnellen van het proces van uitgeven werkt lang niet altijd. Vaak gaat namelijk één van de drie succespijlers in het vak – snelheid, kwaliteit en positionering – ten koste van de andere. Een aantal werkwijzen uit de digitale technologie zijn effectief.

Het onderzoek brengt eerst de precieze knelpunten in kaart in het uitgeefproces. Daarna worden mogelijke oplossingen getest in de dagelijkse praktijk van een uitgeverij.

De HvA voert het onderzoek uit in samenwerking met uitgevers, vormgevers, softwareprogrammeurs en twee andere hogescholen.

Een ander onderzoek helpt het midden- en kleinbedrijf (mkb) om het teruglopende aantal winkelbezoekers terug te winnen onder de titel ‘Meer bezoekers naar mijn winkel. Winkelbezoek verhogen met innovatieve technologie’. Vier soorten technologie vallen het meest op: een mobile loyalty app, interactieve digitale schermen, locatiespecifieke berichten (geofencing) en augmented reality. Het onderzoek bekijkt hoe het inzetten van deze vier technieken leidt tot meer winkelbezoekers. Dat wordt onderzocht in twee Amsterdamse winkelgebieden: de Beethovenstraat en het Hallenkwartier.

Dit bericht is 25 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond