Deel dit artikel
-

‘Online aankopen in Nederland stagneren in mei na groei sinds corona-uitbraak’

In mei is de groei van het aantal online aankopen gestagneerd. Dat blijkt uit een onderzoek door AfterPay Insights, het kennisplatform van AfterPay, onder ruim 5000 Nederlanders.

Voor de stagnering in mei groeide het aantal online aankopen onafgebroken als gevolg van de corona-uitbraak fors.

De belangrijkste drijfveer voor Nederlandse consumenten om meer online aankopen, was uiteraard het vermijden van fysieke winkels. Dat is inmiddels veranderd. Het aantal consumenten dat aangeeft dat ze vaker online zijn gaan winkelen omdat ze ‘niet het huis uit kunnen vanwege de zorg voor hun gezin’ is gedaald, namelijk van 20 procent in de tweede helft van maart naar 9 procent eind mei.

Vooral consumenten die de afgelopen twee weken vijf of meer online aankopen deden, de zogenaamde ‘heavy shoppers’,zijn meer online gaan kopen. Deze groep consumenten is verdubbeld en vertegenwoordigt inmiddels 15 procent van de Nederlandse online kopers. ‘Heavy shoppers’ waren eind mei zelfs goed voor 50 procent van alle online bestedingen.

Populair waren de productcategorieën Mode en Cosmetica/Schoonheid met respectievelijk 54 en 35 procent groei.

In de tweede helft is de animo onder online shoppers minder geworden. Zo zijn de zorgen over de economie belangrijker geworden voor Nederlandse consumenten. Consumenten stellen ook hogere eisen aan webwinkels, waarbij vertrouwen en veiligheid nog belangrijker zijn geworden.

AfterPay verwacht dat de aankopen in juni wel weer gaan stijgen, maar dan wel minder snel.

Foto Pexels

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond