Deel dit artikel
-

Online fashion trekt nog steeds omzet weg uit de winkelstraat

De concurrentie in fashion is onverminderd hevig. De verdere groei van online fashion trekt nog altijd omzet weg uit de winkelstraat. De opkomst van grote internationale (fast) fashion ketens zorgt er tegelijkertijd voor dat in die winkelstraat om iedere euro hard gestreden wordt. Dat zegt ING Economisch Bureau in een vandaag verschenen rapport.

Het online kanaal breidde de afgelopen jaren haar aandeel in de omzet van kleding en schoenen flink uit. In 2014 en 2015 lijkt de groei zelfs een nog hogere versnelling te hebben gevonden. In schoenen is het online kanaal nu bijna goed voor een vijfde van de totale omzet. GfK meldt een totale omzet van 436 miljoen euro voor de categorie schoenen (& lifestyle). Online kleding was goed voor een omzet van 1,05 miljard.

Het succes van het online kanaal is volgens ING (pdf) te danken aan een steeds sterker en professioneler aanbod. Een aantal webshops brak de markt open. Onder hen Wehkamp (RFS Holding) en Zalando. Vervolgens begaven ook fysieke ketens zoals H&M en Zara (Inditex) zich op het online pad. Deze concurrentiestrijd leidt tot een breder aanbod online. Een aanbod dat nog eens verder versterkt wordt door de opkomst van internationaal opererende webshops als Asos en Alibaba.

Mede dankzij internet is het mogelijk meer informatie en kennis te vergaren over zowel de totale marktvraag als individuele wensen van consumenten. Grote webshops spelen hierop in met gerichte marketing. Fast fashion ketens maken hier eveneens gebruik van en kunnen dankzij een flexibele toeleveringsketen en schaalgrootte hun aanbod snel afstemmen op een veranderende vraag.

Concurrentie leidt tot meer investeringen in het online kanaal en scheidt het kaf van het koren. Continue professionalisering is het gevolg, resulterend in betere en klantgerichte webshops en logistiek. Ook kunnen webshops putten uit toenemende (big) data door een groeiend aantal kopers.

In diverse winkelgebieden, veelal buiten de grote steden, neemt leegstand toe en neemt de passantenstroom af. ING Economisch Bureau verwacht daarom dat de opmars van online fashion doorgaat. Voor schoenen is de voorspelling betreffende het marktaandeel (in omzet) verhoogd tot 40 procent in 2025 (was 35 procent). Voor kleding gaat ING uit van een toekomstig aandeel van 30 procent.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond