Deel dit artikel
-

Oplage (papieren) tijdschriften blijft dalen

De printoplage van tijdschriften daalt, en meestal al sinds de eeuwwisseling. In totaal gaat het om een miljoenenverlies, en de trend is onmiskenbaar: het eind van de daling is niet in zicht. Dat schrijft Piet Bakker, tot voor kort lector Crossmedia & Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht.

Opiniebladen, omroepbladen, vrouwenbladen en roddelbladen verloren opnieuw meer dan 5 procent in 2018 ten opzichte van 2017. Sterke merken als Elsevier, Veronica, LINDA, Libelle en Privé leverden allemaal in. Omroepbladen en vrouwenweekbladen, de grootste Nederlandse tijdschriftsectoren, zelfs meer dan 60 procent van hun betaalde oplage. Bij de omroepbladen ging de weekoplage van 4,5 naar 1,8 miljoen, bij de vrouwenbladen van 1,5 miljoen naar minder dan 600.000.

Opiniebladen wisten de schade enigszins te beperken, HP/de Tijd en Vrij Nederland gingen maandelijks in plaats van wekelijks verschijnen.

Belangrijk is het digitale antwoord op de papieren oplagedaling, schrijft Bakker. Maar hoe succesvol paywalls, advertenties en e-commerce zijn is onbekend.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond