Deel dit artikel
-

Oprichters Yoast investeren in Blockchain-startup WordProof

Marieke van de Rakt en Joost de Valk, de oprichters van de populairste WordPress SEO-plugin Yoast, nemen een minderheidsbelang in de start-up WordProof. Die bestrijdt onbetrouwbare websites en -praktijken.

WordProof, een spin-off van het bedrijf Van Ons, detecteert nep of gemanipuleerde content op het web. Dat doet het door een onbetwistbare timestap aan een nieuw gepubliceerde webpagina te verbinden. Op de achtergrond draait blockchaintechnologie. Zo wordt zichtbaar wie wat waar wanneer oorspronkelijk publiceerde.

De Valk en Van de Rakt brengen naast geld ook hun expertise en hun zakelijke netwerk in om timestamping aan het web op te dringen. Dat klinkt ambitieus, maar is zeker niet onhaalbaar. Hun plug-in Yoast is een van de populairste toevoegingen aan WordPress. Dat is op zijn beurt, met een mondiale penetratie van 38 procent, een van de grootste redactiesystemen achter kleine en de allergrootste websites.

“Het is een strategische samenwerking om iets te repareren wat Google niet op orde heeft. De zoekmachine ziet alleen wát er gepubliceerd, niet wíe de oorspronkelijke maker was en wánneer hij zijn item online zette”, licht Sebastiaan van der Lans toe. Hij richtte WordProof op met Frank van Dalen. “Met Yoast voegen we de timestamp toe aan Schema.org”, klinkt het doel. Schema.org is een geheel van afspraken waarmee sitemakers beter betekenis kunnen laten afleiden door zoekmachines.

“We gaan de politiek van timestamping aan SEO te koppelen”, zowel via websites maar over niet al te lang ook via webshops. WordProof wordt namelijk geschikt gemaakt voor Shopify.

Hoe Van der Lans, Van de Rakt en De Valk hun samenwerking concreet gaan invullen, is nog niet uitgekristalliseerd.

Onlangs won WordProof ook al een Blockchain-prijs bij de Europese Commissie ter waarde van 1 miljoen euro en ontving het een lening van 275.000 euro van het Innovatiefonds Noord-Holland.

Het totaal van de externe investeringen bedraagt 1,5 miljoen euro.

Sebastiaan van der Lans van WordProof spreekt in oktober op Emerce eDay

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

(Bekijk op YouTube)

Deel dit bericht

4 Reacties

Jan

Woordproof kan toch ook niet zien wie de oorspronkelijke maker was en wanneer hij zijn content online zette? Stel iemand kopieert de content van mijn website, publiceert dit op zijn website en “claimt” de content met een timestamp. Dat bewijst dan toch helemaal niet dat de website met de timestamp de auteur is en de eerste met de content? Alleen dat hij de eerste is die het heeft geclaimd. Ik hoop dat Google etc zijn verstand gebruikt en hier dus geen waarde aan hecht. Dit is gevoelig voor misbruik en kan oorspronkelijke auteurs nog verder in de problemen brengen.

Vanuit Wordproof natuurlijk wel een leuk businessmodel, want zijn zullen zeggen, ja dan had de oorspronkelijke auteur ook maar Wordproof moeten gebruiken en dit eerder moeten claimen. Maar wat als je geen Woodproof wil of kan gebruiken, er zijn immers ook kosten aan verbonden.

Ik hoop dat ik het verkeerd begrepen heb, en iemand mij uitlegt dat het anders in elkaar zit. Want anders is dit wel een heel smerig business model.

Laurens

De timestamp wordt gecontroleerd met blockchain, deze is dus niet te vervalsen zoals in jouw voorbeeld.

Jan

@Laurens
Ik heb het niet over een vervalste timestamp. Ik heb het over dat de timestamp niet bewijst dat dit de oorspronkelijke maker was en wanneer hij zijn content online zette.

Sebastiaan van der Lans - WordProof

Ha Jan,

Een timestamp bewijst niet onomstotelijk dat jij legally eigenaar bent, maar – zeker voor nieuwe content – is het ijzersterk onderdeel van dat bewijs.

Gekoppeld aan identiteit (dus accountability nemen voor wat je publiceert) gebeurt er iets superinteressants, nl. zou je gestolen content durven stampen met je identiteit eraan gekoppeld? Je wordt daarmee, extremely visible en voor altijd onuitwisbaar, een dief:
https://sebastiaans.blog/self-sovereign-identities-dids-for-content/

Dat aangaande copyright.

Er zijn vele benefits los van de copyright use-case. Zie bijv. de problemen in search die getackled kunnen worden met timestamps:
https://www.youtube.com/watch?v=HwuQwwcpZis

De complete pitch die we voor de Europa gegeven hebben vind je hier:
https://sebastiaans.blog/wordproof-pitch-europe-blockchains-social-good/

Verschillende use-cases (Publishers, E-Commerce) vind je hier:
https://www.youtube.com/watch?v=-7V3L5ESCMk

Dan over kosten:
1. Er is een free plan (part of business model, terecht als je dat op zou merken)
2. Met een blockchain wallet kan je zelf timestampen, zonder een plan van WordProof

Als je vragen hebt:
Hit me! Happy to discuss,

Sebastiaan van der Lans
Founder WordProof

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond