Deel dit artikel
-

Pandemie domineert techvoorspellingen voor het komende jaar

Als we profeet Nostradamus uit de 16de eeuw mogen geloven, wordt 2021 een nog groter rampjaar dan 2020 met volgens zijn creatieve vertalers een plaag van astroïden, zombies en een verwoestende hongersnood. Maar het zou evengoed een jaar kunnen worden waarin we eindelijk weer een beetje terugkeren naar het leven dat we gewend waren. Verschillende publicaties waagden zich de afgelopen weken aan hun eigen (tech)voorspellingen. Een overzicht.

Het wordt het jaar waarin mogelijk het kabinet Rutte 4 aantreedt, de Amerikaanse politiek onder Joe Biden weer ronduit saai wordt en Brexit en Trump halverwege 2021 wellicht alweer grotendeels zijn vergeten.

Maar 2021 zal vooral het jaar worden waarin we het ergste Covid leed achter ons kunnen laten. Het vaccinatiebewijs zou zomaar eens de eis kunnen worden van restaurants, bioscopen, concertzalen, festivals en de luchtvaart ter bevordering van de broodnodige gemoedsrust en het economisch herstel. Zakenblad Forbes voorspelt zelfs een een tamelijk snel herstel van de commerciële luchtvaart, al denkt de sector daar zelf nog anders over. Maar ook de Duitse topman Fritz Joussen van TUI rekent nu al op een ‘grotendeels normale zomer’.

De impact van corona zal zeker het eerste halfjaar nog wel even doorwerken nu velen het gemak van het thuiswerken en het online bestellen hebben ontdekt. Voor veel ontwikkelingen geldt: business as usual. Samsung kondigt deze maand maar meteen zijn nieuwe S21-serie aan en het wordt ook weer een jaar waarin tientallen techbedrijven naar de beurs gaan, waaronder maaltijdbezorger Deliveroo.

Beleggerssite Motley Fool verwacht dat e-commerce zal blijven versnellen en bedrijven als Amazon, Shopify en Etsy daarvan het meest profiteren. 2021 wordt ook het jaar waarin fintech het beter zal doen dan bank, de streamingoorlog harder wordt, sociale media underdogs als Snap en Pinterest meer waardering krijgen en de 5G markt wordt overschat. De verhoudingen tussen China en de VS blijven slecht.

In 2021 zal volgens Forbes de Uberization van banken doorzetten. Letterlijk, want Uber Cash wordt naar verluidt dit jaar uitgerold.

Het zakenblad waarschuwt nadrukkelijk voor Covid fads, diensten en producten die tijdens de lockdown hun nut hebben bewezen, maar in het nieuwe oude normaal geen bestaansrecht meer hebben.

De Duitse techpublicatie Heise voorziet een blijvende functie voor het thuiskantoor (IT-vereniging Bitkom voorspelt dat na de pandemie 35 procent van alle werkende Duitsers minstens dagen thuis zal werken), nieuwe technologie voor de toekomst van het werk en een tweede kans voor VR.

Fortune vreest dat de autonome auto wederom een voetganger dodelijk laat verongelukken. De Bitcoin schiet door naar een waarde van 50.000 dollar, maar verkruimelt vervolgens weer, net als twee jaar geleden. Meer investeerders grijpen volgens het blad naar digitaal goud.

De New York Post ziet een sterke opkomst van contactloze tap en go bankkaarten, die in de VS nog niet zo zijn aangeslagen als in Europa, maar als gevolg van corona versneld worden uitgerold.

Het 3D geprinte huis wordt populair. Een normaal huis komt in de VS op 320.000 dollar, maar de 3D printer maakt de woning pas echt betaalbaar: maximaal 115.000 dollar.

Het modebeeld lijkt met crinoline skirts en bubble shields nog altijd sterk geïnspireerd door de coronacrisis, en er zijn meer voorbeelden van ontwikkelingen die we aan corona te danken hebben, zoals de opkomst van games die door het gezin kunnen worden gespeeld en zogeheten spookkeukens, restaurants zonder verbruikszaal: ze koken uitsluitend voor afhaal- en bezorgdiensten zoals Deliveroo, Takeaway of Uber Eats. De Post ziet ook toekomst voor de Zoom Room, meestal de gastenkamer die vanwege corona voor thuiswerken wordt ingericht.

Weer andere publicisten vermoeden dat cybercrime zijn aandacht zal verleggen naar de gezondheidszorg, nu die steeds meer op afstand wordt aangeboden. Transparantie voor consumenten wordt belangrijker nu we ons steeds kritischer opstellen ten aanzien van techreuzen die onze data willen exploiteren. De noodzaak van de Chief Empathy Officer wordt belangrijker.

 

Deel dit bericht

1 Reactie

Driek

Ik voorspel dat de meeste voorspellingen er zoals gewoonlijk weer grandioos naast zullen zitten.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond