Deel dit artikel
-

Picnic: 25.000 sollicitanten door Corona

De uitbraak van het coronavirus leverde Picnic dit voorjaar in een klap 25.000 sollicitanten op. De supermarkt kon zijn performancecampagnes direct terugschalen en verder in de toekomst nadenken over zijn recruitmentpraktijken.

Dat vertelde Onno Blom gisteren tijdens een live videosessie van Emerce Recruitment. Blom is de hoofd online recruitment marketing bij Picnic. Hij heeft het wervings- en selectiewerk van de websuper enorm zien veranderen in een bestek van een paar maanden tijd.

“Wij bleven doorrijden toen de coronacrisis uitbrak en mensen zagen dat. In korte tijd ontvingen we 25.000 sollicitanten.” Om die massale toestroom te kanaliseren en verwerken “ga je kijken naar je infrastructuur, automatiseren, algoritmes efficiënter maken en zelf efficiënter werken.”

Tijdens een openhartige paneldiscussie vertelde Blom dat niet alleen de marketingpraktijk sterk veranderde, maar ook de vorm van contact met de kandidaten. “Het is lastig om mensen naar kantoor te laten komen. Het dwingt je na te denken over het doel waarom je een kandidaat op locatie uitnodigt. En wat de beste manier is. We bewegen weg van live en synchroon ontmoeten.”

Onboarding en trainingsessies zijn kleinschaliger geworden en worden waar mogelijk per video gedaan. “Aan het einde van de streep zijn we erop vooruit gegaan.”

Een vergelijkbaar beeld schetst Sjoerd Burger. Hij is senior adviseur Recruitment bij Rijkswaterstaat. Die overheidsorganisatie heeft door het jaar heen 1.600 à 1.700 vacatures en daar kwam tijdens de coronauitbraak geen verandering in. Wel in de wijze waarop kandidaten werden gesproken.

Burger: “Je moet kandidaten vooraf beter informeren voordat ze het videogesprek in gaan. Vanwege de andere vorm merken we dat de gesprekken anders zijn, inhoudelijk beter. Tijdens de gesprekken halen we ook toekomstig collega’s van de kandidaten in het gesprek”, om over de werkpraktijk en de organisatie te vertellen. “Qua locatie zie je van alles, van sollicitanten in een caravan en tuinhuisje tot in de huiskamer.”

Rijkswaterstaat doet de eerste gespreksronden in elk geval tot eind 2020 per video. Mochten kandidaten hechten aan een indruk van de fysieke werkomgeving dan is het in latere gespreksronden mogelijk om af te spreken op een kantoor. Sollicitanten die uiteindelijk worden aangenomen krijgen een buddy, een directe collega van de werkvloer, om hen de weg door de organisatie te leren kennen.

Een andere deelnemer aan het forumgesprek was Gijs Vroom, hoofdredacteur en uitgever van Emerce. Hij vertelde over de interne heroriëntatie die zijn bedrijf afgelopen maanden moest doorlopen. Immers, fysieke evenementen worden niet meer georganiseerd. Het mediabedrijf moest zich noodgedwongen razendsnel opnieuw uitvinden als videobedrijf. “Ik noem het ook wel eens Emerce 3.0. We hebben er nu cameramensen en regisseur bij. De grootste verandering echter is dat Emerce intern is omgeschoold, met name de mensen van productie en techniek.” Veel leertijd was er niet. “We zijn eigenlijk in het diepe gegooid.”

“Onze mensen zijn van events naar – wat wij noemen – collecties gegroeid.” Collecties zijn een reeks video’s rondom een bepaald thema. Gisteren was dat bijvoorbeeld Recruitment. Een deel van de video’s wordt live geproduceerd en een deel is van tevoren opgenomen en komt op Netflix-achtige wijze online beschikbaar om later te bekijken.

Op dezelfde wijze worden binnenkort Emerce Fashion en Emerce B2B Digital geproduceerd en later dit najaar ook Emerce eDay.

Fotografie: Peter Boer (c)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond